Stichting Los Niños

Informatie voor vrijwilligers

Hieronder vind je de antwoorden op de meest voorkomende vragen van mensen die voor ons als vrijwilliger aan de slag willen en andere tips voor je verblijf in Guatemala.

Mocht je na het lezen van deze informatie geïnteresseerd geraakt zijn, neem dan contact op met de vrijwilligerscoördinator via e-mail: vrijwilligers@losninos.info en vraag naar het kennismakingsformulier.

Regelmatig houden we in Nederland een informatiebijeenkomst waar je mensen van de organisatie en oud-vrijwilligers kunt ontmoeten.

1. Werken als vrijwilliger

In enkele projecten die door Stichting Los Niños worden gesteund, kun je als vrijwilliger werken.

De meeste vrijwilligers gaan in het educatieproject in Alotenango werken. Dit dorp ligt op 14 kilometer afstand van Antigua en is goed met de openbare bus bereikbaar. Er wordt onder leiding van Guatemalteekse leerkrachten basisonderwijs en huiswerkbegeleiding gegeven aan kinderen in de leeftijd van 5 tot 19 jaar (zoals leren lezen, schrijven, rekenen, beweging, handvaardigheid, Engelse les). Er is ook een timmerwerkplaats en bibliotheek. Daarnaast zijn er ondersteunende projecten op het gebied van gezondheid, hygiëne en voeding. Je kunt hier in de ochtenden en/of in de middagen aan de slag als (assistent-)leraar.

In het bergdorpje Chimachoy is plaats voor één vrijwilliger (om Engelse les te geven). Dit is een afgelegen gebied waar het leven nog heel puur en basaal is (een intense ervaring waar je wel stevig voor in je schoenen moet staan). Het betreft een middelbare school waar onderwijs wordt gegeven via een videolessensysteem.

In het nieuw project "Semilla de Esperanza y Amor" in San Mateo, eveneens met de bus bereikbaar vanuit Antigua, is er plaats voor 3 vrijwilligers. Kinderen krijgen er in de namiddag huiswerkbegeleiding, alfabetisering, Engelse les, computer- of typelessen en andere activiteiten zoals knutselen, sport of landbouwtechnieken, afhankelijk van de talenten van de vrijwilligers. Ook moeders kunnen hier terecht om 1x per week alfabetiseringslessen en/of naailessen te krijgen.

Vrijwilligers die in de gezondheidszorg willen werken, verwijzen we naar de organisatie Proyecto Mozaico Guatemala: www.promosaico.org. Dit is een bemiddelingsorganisatie die je in contact kan brengen met medische projecten. Als je vanuit het buitenland een aanvraag bij hen indient, betaal je daar een bedrag voor. Je kunt ook hier ter plaatse naar hun kantoor gaan, dan kun je gratis alle informatie over de projecten raadplegen.

2. In welke periode?

Je bent het jaar rond bij ons welkom. Wel moet je er rekening mee houden dat bijna alle scholen (ook Bendición de Dios) sluiten tussen begin november en midden januari. In sommige projecten kun je werken tot begin of midden december.

De Spaanse scholen in Antigua zijn wel open voor taallessen.

3. Vereisten

• Je bent (tenminste) 8 weken aansluitend beschikbaar.
  • De minimum leeftijdsgrens voor vrijwilligers is 20 jaar.
  • Je beheerst het Spaans op 'intermedio' (midden) niveau.

Om dat niveau te bereiken, kun je ook in Antigua les nemen (zie hieronder). Tevens werken wij met een Overeenkomst Vrijwilligerswerk waarin de afspraken tussen vrijwilliger en Stichting Los Niños zijn vastgelegd. Als je het kennismakingsformulier aanvraagt, ontvang je tegelijkertijd deze overeenkomst.

Vrijwilligers, stagestudenten of bezoekers die bij Los Niños komen werken en het totale pakket aanvragen (vervoer luchthaven-Antigua, inschrijving Spaanse lessen, regeling gastgezin, rondleiding projecten, begeleiding tijdens vrijwilligerswerk, en regelmatige vrijwilligersbijeenkomsten) betalen een bijdrage van 75 euro.
Vrijwilligers die op eigen gelegenheid naar Antigua komen (of via andere organisaties) en zelf al transport, Spaanse lessen en verblijf geregeld hebben, betalen een bijdrage van 50 euro (voor werken in een project van Los Niños, rondleiding in de projecten, begeleiding vrijwilligerswerk en regelmatige vrijwilligersbijeenkomsten).
De bijdrage moet voor aankomst in Guatemala overgeschreven zijn op de rekening van Stichting Los Niños (rek.nr. 16.68.20.709) met vermelding van de naam van de vrijwilliger. Meer info in het kennismakingsformulier en vrijwilligersovereenkomst. Voor vragen kun je terecht bij de vrijwilligerscoördinator vrijwilligers@losninos.info.

4. Spaanse les

Stichting Los Niños heeft een goed samenwerkingsverband met de Spaanse school Zamora (www.learnspanish-guatemala.com). Met hen is tevens overeengekomen dat zij een deel van het wekelijkse lesgeld dat de studenten betalen (15 procent), aan de stichting doneren. Door bij Zamora les te nemen, steun je dus ook ons werk hier. Wij regelen graag je inschrijving op deze school. Je kunt uiteraard ook zelf hier in Antigua een school uitkiezen.

Als je nog nooit Spaanse les hebt gehad, moet je rekening houden met vijf á zes weken les voordat je in een project kunt gaan werken. De kosten van de school bedragen 130 US dollar* per week per persoon (voor 4 uur privé-les per dag, in de ochtend of in de middag). Je kunt ook in quetzales betalen. In overleg met de school is meestal ook een op jouw wensen aangepast programma mogelijk (bijvoorbeeld minder uren per dag of losse lessen). Je ontvangt een informatiemap bij aankomst.

Wij raden je aan de informatie goed te lezen na aankomst. Graag vragen we je om op de eerste lesdag het lesgeld te betalen van de eerste week (130 USD). Op het eind van je lesperiode wordt een test afgenomen om te kijken of het niveau voldoende is om te kunnen gaan werken in een van de projecten van Los Niños.

Studenten die tijdens een of meerdere van onderstaande dagen Spaanse les hebben, betalen ook de dag dat ze geen les hebben. De Spaanse leraren worden tijdens deze dagen doorbetaald.
Onderstaand een lijstje van de dagen waarop de school gesloten is :
1 januari (Nieuwjaarsdag)
1 mei (Dag van de arbeid)
25 juni (Dag van het onderwijzend personeel)
30 juni (Dag van het leger)
25 Juli (Dag van Antigua)
15 september (Onafhankelijkheidsdag)
20 oktober (Dag van de revolutie)
1 november (Allerheiligen)
24 december (namiddag vanwege kerstavond)
25 december (Kerstmis)
31 december (namiddag vanwege oudejaarsavond)
Met Pasen op witte donderdag en goede vrijdag (elk jaar anders)

* kosten zijn onder voorbehoud van prijswijzigingen

5. Huisvesting

Je kunt hier bij een gastgezin wonen. Bijna alle gezinnen hebben meerdere taalstudenten of vrijwilligers in huis. Het is meestal een leuke ervaring, goed voor je Spaans en je helpt er ook een familie mee. De gezinnen komen uit de middenklasse en wonen in gewone huizen. Je kunt rekenen op een redelijke kamer en een warme douche.

Stichting Los Niños kan je opgeven voor een gastgezin. De Spaanse school Zamora regelt dit voor ons (ook als je geen Spaanse les meer neemt). Wel is de afspraak dat, als je in een gastgezin van Zamora zit, je niet bij een andere Spaanse school of bij privé-leraren les kunt nemen. Mocht je bij een andere Spaanse school les gaan nemen, dient deze school ook een gastgezin voor je te verzorgen.

De kosten van een verblijf in een gastgezin zijn 80 US dollar* per week per persoon, te voldoen aan de familie. Je kunt ook in quetzales betalen. Dit is inclusief drie maaltijden per dag, behalve op zondag. Je kunt rechtstreeks met je familie bespreken hoe lang je wilt blijven (de afspraak is dat je in ieder geval twee weken in je gastgezin blijft, maar je kunt natuurlijk langer blijven).

Sommige vrijwilligers gaan na verloop van tijd samen in een huis of appartementje wonen (kostenindicatie: 200 tot 250 US dollar per maand per persoon). We raden aan om altijd eerst in een gastgezin te gaan wonen, zodat je Antigua een beetje kunt leren kennen. Stichting Los Niños kan niet bemiddelen bij het zoeken naar huisvesting.
* kosten zijn onder voorbehoud van prijswijzigingen

6. Transfer Guatemala City – Antigua

We zorgen er graag voor dat je wordt afgehaald van het vliegveld in Guatemala City. Er staat dan iemand met een bordje met je naam buiten de aankomstruimte op je te wachten. Je wordt rechtstreeks naar Antigua gebracht (naar je gastgezin of hotel). Dit is ongeveer een uur rijden. Het maakt niet uit hoe laat/vroeg je aankomt. Het vervoer wordt geregeld door Vinicio (neem voor de zekerheid zijn telefoonnummer mee: 5580 1323). Vinicio spreekt alleen Spaans. Hij hoeft niet betaald te worden, dat doen wij voor je.

Als je hiervan gebruik wilt maken, geef ons dan tijdig je vluchtgegevens (vluchtnummer en aankomsttijd) door. De kosten zijn inbegrepen in de bijdrage van het totale vrijwilligerspakket van 75 euro.

Mocht je door onvoorziene omstandigheden de aansluitende vlucht missen en je bent niet in staat om op tijd de chauffeur die je op komt halen te verwittigen, dan zijn de extra kosten voor het op en neer rijden van 30 US dollar voor jouw rekening.

7. Andere cultuur

Houd er rekening mee dat je in een land terecht komt met een heel andere cultuur. Je komt meestal met bepaalde verwachtingen en dan kan het wel eens tegenvallen. Stel je flexibel op en neem de tijd om te wennen en je een beeld te vormen van het land met zijn gewoonten. Wees ook voorzichtig met te hoge verwachtingen over je werk hier. Je kunt niet zomaar van alles veranderen. Je maakt deel uit van een proces dat jaren in beslag neemt en dat vooral door de Guatemalteken zelf gedragen moet worden.

Guatemala is een mooi land met vriendelijke mensen, maar ook zij kijken anders aan tegen de gewoonten die wij meebrengen uit Europa. Wees dus altijd respectvol.

8. Antigua

Antigua is een bijzonder, uniek stadje in Guatemala. Oude koloniale gebouwen, mooie pleintjes en kleurrijke straten. Er zijn vele restaurantjes, bioscopen, etc. In de supermarkt kun je (bijna) alles kopen wat je nodig zou kunnen hebben en op de traditionele markt is het een feest van kleuren. Maar vergis je niet in de armoede die ook in Antigua en in de rest van Guatemala aanwezig is. Er zijn hier zeer grote verschillen tussen arm en rijk. Je werk in een van de dorpen buiten Antigua speelt zich af in een heel andere realiteit.

Antigua ligt op 1500 meter hoogte en dat kan gevolgen hebben voor je eerste dagen hier. Je lichaam moet wennen aan deze hoogte. Drink veel water en neem van te voren wat extra rust.

9. Reizen en veiligheid

Mocht je nog niet veel gereisd hebben, schrik dan niet van het andere leven hier. Er staan mannen met geweren voor de banken of op vrachtwagens met goederen. De grote verschillen tussen arm en rijk zorgen voor spanningen. Antigua is relatief rustig. Hier kun je met 'gezond reizigersverstand' de meeste narigheid voorkomen.

We raden iedereen aan om als het donker is niet alleen te lopen maar een taxi of tuctuc te nemen. Ook is het niet verstandig als het donker is geld te pinnen en kun je 's avonds beter geen waardevolle spullen bij je hebben. Hetzelfde geldt als je op reis bent door Guatemala. Zorg dan ook dat je voor het donker op je plaats van bestemming bent.

Informeer je goed over je reisbestemming (o.a. de Lonely Planet Guatemala geeft veel nuttige informatie, ook over veilig reizen).

10. Gezondheid

Raadpleeg je dokter of het GG&GD uiterlijk 6 weken voor vertrek voor de benodigde inentingen en voorzorgsmaatregelen. De inentingen voor internationale reizen kunnen sterk variëren, per land en per persoon. Veel vrijwilligers vragen ons advies over het wel/niet slikken van malariapillen. In Antigua komt geen malaria voor, maar in sommige andere gebieden in Guatemala wel. Er zijn vrijwilligers die ze daarom slikken, maar ook die het niet doen. Informeer je dus goed en maak dan je eigen keuze.

11. Geldzaken en verzekeringen

De belangrijkste kosten waar je rekening mee moet houden zijn je ticket, verzekeringen, inentingen, je verblijf hier (bijvoorbeeld in een gastgezin), Spaanse les en een transfer naar Antigua. Verder is het afhankelijk van je eigen bestedingspatroon en of je gaat rondreizen. Vrijwilligers ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden, maar wij vragen ook geen bijdrage van vrijwilligers om in een project te werken.

In Antigua zijn voldoende pinautomaten (voor passen met Cirrus of Maestro). Uiteraard kun je er ook met een creditcard terecht. Als je gaat reizen is het gebruik van automaten onzeker. Het is verstandig een paar honderd US dollar (cash en/of travellercheques) mee te nemen, die bij elke bank in te wisselen zijn.

Als je met het vliegtuig weer vertrekt uit Guatemala moet je 30 Quetzales betalen om het land uit te komen, zogenaamde luchthavenbelasting.

Denk aan een ziektekosten-, ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering. Op de website van de consumentenbond kun je reisverzekeringen onafhankelijk vergelijken.

Maak twee goede kopieën van je (gehele) paspoort en neem recente pasfoto's mee. Neem ook een lijstje mee met alle gegevens/nummers van belangrijke documenten, zoals je paspoort, rijbewijs, verzekeringen, bankpasnummers en belangrijke telefoonnummers. Je kunt dit ook aan jezelf mailen, dan kun je het niet verliezen.

12. Visum

Je hoeft in Nederland geen visum te regelen voor Guatemala. Als je echter via de USA vliegt is het Visa Waiver programma van toepassing. Dit betekent dat degenen die via de Verenigde Staten naar Guatemala reizen op de website van de US Department of Homeland Security een aanvraag in 4 stappen dienen in te vullen voordat je vertrekt..

Je kunt deze informatie vinden op: https://esta.cbp.dhs.gov, Daar kun je klikken op Nederlands en volgt je de 4 stappen.

Als je langer dan 3 maanden in Guatemala verblijft, kun je voor het verstrijken van die 3 maanden :

a. Een stempel halen in Guatemala City. Kosten 120 Quetzales (12 euro). Als je hiervoor kiest kijk dan hier voor de details

b.De grens over van Belize of Mexico, waarna je weer 3 maanden kunt blijven.

13. Telefoon en internet

Alleen een mobiele triband telefoon uit Nederland werkt hier met een Guatemalteekse SIM-kaart van Telgua. Deze SIM-kaart is in Antigua te koop. Je kunt hier ook voor 300 Quetzales (ca. 30 euro, waarvan 10 euro beltegoed) een mobiele telefoon kopen.

Het gebruik van internet is overal mogelijk en goedkoop (50 eurocent per uur). Ook zijn er veel plaatsen waar je voordelig naar Nederland kunt bellen of skypen. Het toegangsnummer vanuit Nederland naar Guatemala per telefoon is 00502 en vanuit Guatemala naar Nederland 0031.

14. Kleding en andere mee te nemen zaken

In de projecten heb je degelijke werkkleding nodig (stevige schoenen en lange broeken), want het heeft veel te lijden in de stoffige omgeving. Neem geen kostbare sieraden mee. Denk aan een eventuele reservebril. Alle elektrische apparaten werken hier op 110 volt, dus kan een wereldstekker handig zijn. Als je rond gaat reizen, neem dan een klamboe en zaklamp mee.

15. Leestips

We raden je aan om over Guatemala, nu en geschiedenis, te lezen voordat je hierheen komt. Een aantal leestips zijn:

Guatemala Landenreeks, KIT Uitgevers. Klein boekje met algemene en praktische informatie over het land, klimaat, politiek, economie, et cetera.

Te gast in Mexico-Guatemala, Informatie Verre Reizen. Reisverhalen ter inspiratie.

Rigoberta Menchu. Een bericht uit Guatemala, Elisabeth Burgos. Inzicht in de verschrikkingen van de burgeroorlog, gebaseerd op het leven van Rigoberta Menchu, winnares van de Nobel Prijs voor de Vrede in 1992.

Guatemalan Women Speak, Margaret Hooks. Verzameling interviews met vrouwen, jong en oud, van alle rangen en standen, over het leven in Guatemala.

Hart voor de aarde, Mario Coolen. Lezingen over Maya spiritualiteit.

De Dans van de Trom, Ruud van Akkeren. Historische roman die speelt ten tijde van de Spaanse verovering van Guatemala.

A Beauty that hurts. Life and Death in Guatemala, W. George Lovell. De geschiedenis van Guatemala aan de hand van persoonlijke ervaringen, krantenberichten en onderzoek.

Chronicle of the Maya Kings and Queens, Nicolai Grube. Over de Maya Dynastieën.

Mayas, koningen van het regenwoud, prachtig fotoboek, in de ramsj te vinden

16. Achterban

Vergeet niet je achterban op de hoogte te stellen van je onderneming. Het is belangrijk dat zij weten waar je verblijft en te bereiken bent. Geef aan je achterban ook onze contactgegevens door:

Fundación Los Niños
Asociación Los Niños
Office: CasaSito
Calle del Virrey, lote 37C
03001 La Antigua, Guatemala
telefoon: (vanuit NL eerst 00502) 7832 0829
Engels en Spaans gesproken

E-mail: info@losninos.info

17. Samenwerking met de lokale bevolking

Een paar weken of maanden aan de slag als vrijwilliger in een van de bestaande projecten: een geweldige ervaring om werkervaring op te doen en kennis te maken met een andere cultuur en de lokale bevolking. Verder verlicht je het werk van de Guatemalteekse medewerkers en help je de kinderen door ze les, aandacht en cariño (=liefde) te geven. Maar wees voorzichtig met te hoge verwachtingen van je werk; verwacht niet dat je binnen een paar weken de ontwikkeling van een heel dorp kan bevorderen. De meeste projecten zijn al een ontwikkelingsproces van meerdere jaren doorgegaan en moeten voornamelijk door de Guatemalteken zelf gedragen worden. Guatemalteken weten het beste wat de lokale behoeftes zijn en kunnen op lange termijn blijven werken in de projecten. Desondanks zijn kinderen, hun ouders en de vaste medewerkers enorm blij dat je komt helpen om de educatieve ontwikkeling van kinderen te stimuleren!

English English
English Español
Een week uit het dagboek van een Los Niños vrijwilliger in Antigua

Twee weken werken op de middelbare school in Chimachoy