Nieuwsbrief December 2014

Lieve mensen,

Hoewel de vorige nieuwsbrief nog maar van november dateert , is er nu in december nòg een nieuwsbrief van Los Niños. Ja. er is toch nog heel veel gebeurd de laatste tijd en dat willen wij u als donateurs en geïnteresseerden niet onthouden. Wederom veel leesplezier.

Feestelijke opening school in San Lucas Samox, Coban
Begin oktober was de feestelijke opening van vijf nieuwe klaslokalen in San Lucas Samox, Coban. Deze basisschool met 180 leerlingen tussen de 6 en 13 jaar oud is nu helemaal af. De oude leslokalen waren gemaakt van hout en moesten elk jaar herbouwd worden. De nieuwe lokalen zijn veiliger en meer solide. De leerlingen zullen meer gemotiveerd zijn om te studeren.

De inwijding van de school toonde de waarde aan van de nieuwe klaslokalen voor de gemeenschap. De nacht voor de inwijding woonden de kinderen en hun families allen een traditionele Maya ceremonie bij: om de kinderen te beschermen, om toestemming te krijgen de klaslokalen te betreden, en om de donoren te zegenen. Namens de hele gemeenschap van Samox San Lucas zijn we immens dankbaar voor jullie hulp om de deur naar een betere toekomst open te zetten voor deze gemeenschap.

Dit project is gerealiseerd in samenwerking met Stichting Kinderprojecten Guatemala (SKG), Los Niños en Wilde Ganzen.De lokalen zijn gebouwd door Constru Casa en zij bedanken ons voor de langdurige samenwerking!

Excuses Guatemala aan inheemse stammen
President Pérez Molina van Guatemala heeft op zaterdag 8 november zijn excuses aangeboden aan 33 inheemse stammen in de omgeving van Baja Verapaz in het noorden van het land voor de manier waarop het land in 1978 de Achi indianen verdreef voor de bouw van de Chixoy waterkrachtcentrale in het noorden van het land. In een toespraak noemde de president het ''een schending van de mensenrechten". In oktober sloot de regering van Guatemala al een akkoord met de inheemse stammen. Toen is afgesproken dat ze een compensatie krijgen van omgerekend ruim 120 miljoen euro, voor onder meer betere gezondheidszorg en om woningen te repareren. Daar werd al sinds 2010 over onderhandeld.

Kunst- en muziekfestival op zaterdag 22 november
Voor het 6e jaar vond het kunst- en muziekfestival plaats, waarvan de laatste drie jaar bekostigd werden door Los Niños. Dit dankzij de uitvoering van een musical in 2012 door de Rotary en de verdubbeling door de Wilde Ganzen. Wij hopen dat CasaSito, de organisatie die dit heeft opgezet in 2015 de fondsen zal vinden om er mee door te kunnen gaan.

De dag zelf was het hoogtepunt van een drie maanden durend proces waarin meer dan 300 kinderen van alle leeftijden aan een serie creatieve workshops meededen, o.a. het maken van een filmscript (en daarna de film waarin ze zelf debuteerden), theater, literatuur, het maken van een schoolkrant, poppenspel, fotografie, capoeira (dit is een spel dat omschreven wordt als een Braziliaanse vecht-dans) en muziek.

Dank is groot voor de medewerking van de vele projecten en de workshopleiders die dit leerproces mogelijk maakten.

Carin Steen, kunstenaar (schilder) en ontwerper, heeft op de dag van het festival samen met 450 kinderen op 9 aparte doeken van 3 meter hoog en 1 meter breed, een groot puzzelschilderij gemaakt die naast elkaar een geheel vormen. Tijdens het schilderen van de doeken hadden de deelnemers nog geen idee wat het eindresultaat zou worden. Maar toen het er eenmaal hing zei een jonge deelnemer uit San Mateo: “ Nu zie ik het! Het is een familie!”. Inderdaad, de kinderen die op de schildering zijn afgebeeld horen allemaal bij één van de projecten die Los Niños en CasaSito steunen. En de titel is dus: De Los Niños / CasaSito familie!CasaSito zal deze 9 doeken bij komende evenementen gaan gebruiken.

Afstuderen en afsluiting schooljaar Chimachoy op 25 november
Onderstaande impressie is geschreven door vrijwilligster Mieke van Kollenburg, waarvoor heel veel dank.

“Kippenvel krijg ik bij het binnenlopen van het zaaltje. De positieve spanning is direct voelbaar. Vandaag is een bijzondere dag: 32 leerlingen (23 jongens en 9 meisjes) krijgen hun diploma, en met een aantal vrijwilligers en vrienden van Los Niños mogen wij hierbij zijn. Voor deze jongeren is studeren dé kans om de cirkel van armoede te doorbreken en in de toekomst niet veroordeeld te zijn tot het beroep van bonenplukker, fruitverkoper op de markt of schoenenpoetser op straat.
Dat het behalen van een diploma niet zomaar iets is, dat is te merken: de meisjes hebben prachtige traditionele kleding aan, de jongens strak in pak met stropdas. De leerlingen worden één voor één naar voren geroepen samen met hun ouders of (bij gebrek daaraan) hun grootouders, die glimmen van trots. Een luid applaus klinkt bij elke leerling die door de erehaag naar voren komt en even zo vaak moet ik naar mijn zakdoek grijpen voor de tranen die steeds weer komen. Wow, wat indrukwekkend!
Laura de directrice van de school spreekt de jongeren met trots toe, en vervolgens is het woord aan Jany. Deze vrouw is zonder armen geboren. Ondanks dat, en het gegeven dat haar vader haar altijd als een stuk vuil behandelde, heeft zij het voor elkaar gekregen om in Frankrijk te gaan studeren, journaliste te worden, minimaal zes talen te leren spreken, nog drie andere studies te doen en moeder en oma te worden. Dit alles ondanks dat zij geen cent te makken had. Een fantastisch inspirerend verhaal voor de jongeren en alle andere aanwezigen, en hét bewijs dat je met een ijzeren wil ontzettend ver kan komen.

Eén van de vaders doet ook een woordje en benadrukt dat het belangrijk is dat ook meisjes mogen studeren. Helaas nog lang geen vanzelfsprekendheid voor alle ouders.
Na al deze bemoedigende woorden is het tijd voor hetgeen waar het echt om te doen was: het uitreiken van de diploma's. Bescheiden en dankbaar nemen de leerlingen deze in ontvangst, op naar hun toekomst.

Acht van hen zijn al verzekerd van een vervolgstudie via een studiebeurs van Los Niños. anderen hopen nog op de financiële hulp van sponsors om een vervolgopleiding te bekostigen. Ik duim met ze mee en probeer mijn steentje bij te dragen, me realiserend dat ik erg verwend ben met het onderwijs dat ikzelf altijd als vanzelfsprekend heb ervaren. Het heeft mijn ogen weer even geopend, deze dag zal me nog lang bijblijven!”

Dank aan Tom den Boer die dankzij de hobby fotografie ook dit jaar weer prachtige foto’s van het afstuderen heeft gemaakt. Alle afgestudeerden krijgen een foto als herinnering.

Project “Muziek in de dorpen” in San Gaspar
Op 29 november werd het eerste optreden gegeven door de jonge studenten die sinds februari muziekles krijgen in het programma “muziek in de dorpen”. Carolina Palomo, de oprichtster bedankte degenen die de start van dit project mogelijk hebben gemaakt, waaronder Los Niños. Ze vertelde over de vorderingen die de leerlingen hebben gemaakt en over het belang van muziek voor kinderen. Trotse ouders, broertjes, zusjes en vrienden zaten klaar om de kinderen te zien en te horen spelen. De kinderen die optraden stonden gespannen in de gang te wachten tot zij aan de beurt waren. Er was samenzang, blokfluit, piano, gitaar, viool en trommels. Het publiek werd met een mix van traditionele, moderne en folkloristische liedjes vermaakt. Van klein tot groot, iedereen deed zijn uiterste best en kreeg dan ook het verdiende applaus. De kinderen uit de dorpen hier hebben er plezier in samen muziek te maken en dat ons te laten horen. En het publiek genoot van hen. Dat werd nog eens extra bevestigd door een moeder van een van de kinderen. Zij sprak namens alle ouders van wie een kind muziekles krijgt. “Niemand had ooit gedacht dat er in en rondom dit kleine dorpje San Gaspar zoveel talent zou zijn en wij hopen dan ook dat er nog heel veel muziek gemaakt zal worden.”

Schoenen inzamelactie door vrijwilliger Johan Holthof
Johan werkte 2 maanden als vrijwilliger in het project in San Mateo en wilde graag iets achterlaten voor de kinderen. Zijn idee was, schoenen voor het nieuwe schooljaar. Het viel hem op dat de meeste kinderen op afgetrapte schoenen liepen; vaak veel te klein, vol gaten, met losse zolen en afgebroken veters.

Voor 10 à 20 euro kun je op de markt prima nieuwe schoenen kopen dus schreef hij al zijn vrienden en bekenden in de hoop een mooi bedrag bij elkaar te krijgen om 80 kinderen te kunnen verrassen met nieuwe schoenen. En de actie werd een groot succes, voor elk kind een paar schoenen. Net voor Kerstmis worden de schoenen aan de kinderen gegeven.

Namens de kinderen in San Mateo, dank je wel lieve Johan.

40 MM loop
De 40MM - 40.000 meter mars - is een sponsorwandeltocht door de mooie dorpen Venhuizen, Hem, Wijdenes, Oosterleek en Schellinkhout. De opbrengsten worden geheel besteed aan de verschillende projecten die de 40MM ondersteunt in de minder ontwikkelde landen. De wandeling vindt jaarlijks plaats op de zaterdag na Hemelvaartsdag.

De ca. 1800 wandelaars liepen dit jaar bijna € 100.000,- bij elkaar. Dit bedrag wordt verdeeld over 170 projectaanvragen waaronder Los Niños. Er wordt aan elk project € 550,- uitgekeerd. Een prachtig initiatief en we zijn alle wandelaars zeer dankbaar.Hiervan kan in 2015 een studiebeursstudent in Coban aan de middelbare school studeren.
Toppers Rini en Henk Jan Hoitink.
Ook dit jaar heeft Rini haar verkooptalent weer meer dan waar gemaakt, mede dankzij de hulp van veel vrienden. Het jaar is nog niet voorbij en ze heeft dit jaar al voor meer dan 3000 euro aan sieraden die uit Guatemala komen voor Los Niños verkocht. Haar man Henk Jan maakt heerlijke bramenjam en de opbrengst van die verkoop gaat ook naar Los Niños. En dit jaar waren er heel veel bramen.Ook wordt er bij het eetcafé voor ouderen in Zevenaar, waar Rini en Henk Jan als vrijwilliger werken, ongeveer vier keer per jaar gecollecteerd tijdens de maaltijd voor Los Niños.
Henk Jan kwam in contact met iemand van de Wereldwinkel in Zevenaar en vertelde over Los Niños en dat werd beloond met een prachtige donatie van 970 euro waarvan twee studiebeursstudenten in Coban een jaar kunnen studeren aan de middelbare school die in totaal drie jaar duurt.

Ook in Brabant hebben we een topper, Annemiek Koreman. Overal waar ze heen gaat draagt ze een ketting en armband uit Guatemala en vaker wel dan niet komt ze zonder de sieraden thuis omdat ze onderweg van eigenaar zijn verwisseld. Ook Annemiek doet haar uiterste best om door het jaar heen de spullen te verkopen en in vele bejaardenhuizen staat ze regelmatig met een standje.
Chapeau voor de toppers.

Het timmeratelier bestaat 10 jaar
Sinds de officiële start in 2004 is het timmeratelier enorm gegroeid. Er is zelfs een 4e niveau 'een vakopleiding' van start gegaan. Het doel is om iedere twee jaar een zestal leerlingen op te leiden om als vakbekwame timmerlieden in de toekomst een goede boterham te kunnen verdienen.

Om de school zelf, de leraren, het gereedschap en de materialen te bekostigen, wordt er hard aan de weg getimmerd. In 2013 is het timmerproject een officiële stichting geworden en is de afspraak dat vanuit die stichting er meer fondsen gezocht gaan worden zodat Suzan zich bmeer kan richten op het educatief programma. De stichting is gevestigd in Nederland en heeft een bestuur bestaande uit drie leden (René Jan Boon, Fleur Bergamin en Irene Heemskerk). Eén is Nederlands en de andere twee zijn geadopteerde Guatemalteken. Op deze manier hebben ze het gevoel iets terug te kunnen doen voor hun geboorteland. Alle drie zijn ze super gemotiveerd om het timmerproject te ondersteunen.

Voor meer informatie: www.timmerproject.nl en www.5eurodonateur.nl.

Facebook: timmerproject guatemala – stichting waarop recent nieuws en meer info over het timmerproject.

Project Brillo de Sol
Letty López, de oprichtster van Brillo de Sol vertelt hoe het project in 2007 begon in haar keuken met slechts een tafel en een paar stoelen. Sindsdien heeft ze het leven van 300 jongeren ten goede veranderd.

“Onder de afgestudeerde studenten zijn o.a. brandweerlieden, kleermakers, militairen en leraren. Maar het belangrijkste wat teruggegeven kon worden aan de Guatemalteekse samenleving: gelukkige, gewetensvolle, zorgzame en creatieve kinderen. De school is enorm gegroeid en meer kinderen blijven naar school te komen. In 2015 zijn het er al meer dan 50. Ook zijn er meer medewerkers, meer projecten en dus ook meer kosten. In 2014 verhuisde de school naar een nieuwe gemeenschap en we hebben we nu een veilig gebouw. Er zijn nog veel arme kinderen die tot nu toe geen mogelijkheden hadden om onderwijs te volgen. Het hart gaat uit naar hen, omdat ze de kans verdienen naar school te kunnen gaan. Het zijn prachtige kinderen met een moeilijk leven, maar ondanks dat zeer intelligent en moedig zijn. Wanneer we werken om anderen te dienen, heeft ons leven betekenis. Soms vergeet ik dat geld belangrijk is om door te gaan met deze missie.”

In 2015 sponsort Los Niños eveneens 15 jonge studenten.

Directeur Julio Garcia van de school Bendicion de Dios (Melanjoco) in Alotenango kijkt terug op bijna 12 jaar samenwerking met Los Niños.
“Hoe zou de toekomst eruit hebben gezien zonder de beginsteun van Los Niños en met de jaren nog meerdere sponsors en wat we tot nu toe hebben bereikt.

Het heeft me de mogelijkheid gegeven te strijden voor mijn dromen en vertrouwen te hebben, wetende dat we met iets goeds bezig zijn en dat we altijd vooruit zullen gaan. Deze 11 jaar zijn de beste jaren van mijn leven.

We blijven dezelfde mensen met dezelfde dromen en dezelfde behoefte om de kinderen gelukkig te maken en willen hen het allerbeste geven, maar boven alles van hen te houden alsof het onze eigen kinderen zijn.

Ik ben ook twaalf jaar ouder geworden, maar voel me volop in het leven staan en vol enthousiasme om door te gaan.

Hierbij dank ik Los Niños voor de hulp, het vertrouwen, alle donaties, de gebeden, alles wat jullie voor ons gedaan hebben om te kunnen groeien, goed onderwijs te kunnen geven en de families een betere gezondheid en levensomstandigheden te kunnen bieden.

Ik kan alleen maar zeggen dat de beste investering in het leven en de grootste bevrediging van de ziel is om hen die het nodig hebben deze hulp te geven om vooruit te komen.

Dat het leven naar u zal glimlachen en gevuld mag zijn van vrede en geluk. Dat is de wens van iedereen hier op de school op het einde van het jaar 2014.

Met dank, Julio César Garcia.”

Aan het einde van het jaar willen wij u uiteraard nogmaals enorm bedanken voor de steun in welke vorm dan ook. We gaan het 13e jaar in en hopen dat we nog heel lang de nieuwsbrieven kunnen vullen met positieve berichten. Muchas gracias namens alle Los Niños kinderen, staf en leerkrachten van de scholen in Guatemala.
Vredige feestdagen en een heel mooi 2015.

Tederheid is sterker dan hardheid

Water is sterker dan een rots

Liefde is sterker dan geweld
Een les voor de wereld van gisteren, vandaag en morgen.

Ana-Maria uit Antigua, Guatemala.
December 2014