Nieuwsbrief November 2014

Lieve mensen,

Het is hoog tijd om  jullie weer op de hoogte te brengen van het reilen en zeilen van Los Niños in Guatemala. Er is weer volop te melden dus pak een gemakkelijke stoel, een drankje en iets lekkers erbij en waan je even in Guatemala.

Verslag van Alec Kwo die als vrijwilliger in juli jl. in Chimachoy werkte
Mijn naam is Alec Kwo en ik heb in juli vijf weken Engelse les gegeven in Chimachoy.

Ik ben een twintigjarige student aan de Santa Clara Universiteit in het noorden van California. Ik wil dit verslag graag beginnen met veel dank uit te spreken aan Ana-Maria, Jessica, Laura en Luis, alle leraren en uiteraard mijn studenten. Het was een ongelooflijke en onvergetelijke zomer. Deze ervaring zou niet mogelijk geweest zijn zonder de samenwerking van zoveel mensen.

Chimachoy is een moeilijke plek om te beschrijven. Het is makkelijk uit te drukken hoe het dorp in elkaar zit, hoe de gebouwen er uit zien, waar de school, het voetbalveld en de kerken te vinden zijn, maar het is nagenoeg onmogelijk om vast te leggen hoe het was om de mensen en hun omgeving te ervaren.

Een doordeweekse dag begon om half zeven ’s ochtends met ontbijt. Laura, het hoofd van de school en tevens mijn gastmoeder, doet niets liever dan een beetje moederen over iedereen en het overheerlijke ontbijt stond dan ook altijd al klaar als ik aan tafel ging.Samen liepen we daarna dan zo’n twintig minuten lang de weelderig groene berg op te midden van velden vol met broccoli, maïs en sla. De wolken hingen meestal laag op de grond en dat maakte de stevige ochtendwandeling een snelle manier om wakker te worden. We kwamen altijd wel mensen tegen op weg naar hun werk of veld, altijd met een welgemeende ochtendgroet: “Buenos!” Ik vond de gemeenschapzin in dit kleine dorp aangenaam en warm, vooral vergeleken met de sfeer in Antigua of Lago Atitlan. Zeker als een Aziatisch-Amerikaanse buitenstaander voelde ik me altijd welkom en warm ontvangen door de mensen in Chimachoy.

Lees hier het volledige verslag.....

Computers

Donatie computers voor Chimachoy.
Na de oproep in de nieuwsbrief van mei of iemand een (gebruikte) computer  wilde doneren voor het computerlokaal in Chimachoy, werden we blij verrast met een mail van Gerda en Wil, 2 vriendinnen, die 10 jaar geleden op bezoek waren bij Los Niños in Guatemala en spontaan 2 nieuwe computers doneerden. Op de foto Laura de directrice die de computers in augustus in ontvangst heeft genomen.

Welkom aan de nieuwe secretaris van Los Niños.
Als opvolger van Ellen Lips-Reijnen is afgelopen september Sjoerd Aarts aangetreden als nieuwe secretaris van de stichting.
“Sjoerd Aarts (1981) is sinds zijn afstuderen begin 2007 werkzaam als advocaat. Goed onderwijs stelt een kind op latere leeftijd beter in de gelegenheid zelf invulling te geven aan zijn leven. Het is daarmee een van de mooiste bagages die een kind kan worden meegegeven. In Nederland is het verkrijgen van een opleiding min of meer een vanzelfsprekendheid. In veel andere landen, waaronder Guatemala, is dat niet zo. Dit is een grote motivatie voor Sjoerd om zich in te zetten voor Los Niños, die het beschikbaar maken van onderwijs voor vele kinderen in Guatemala nastreeft.”
Grote dank zijn wij verschuldigd aan Ellen voor haar betrokkenheid en deskundigheid en het altijd openstellen van haar huis voor de vergaderingen in de afgelopen 5 jaren.

Onafhankelijkheidsdag 15 september
De hele maand september waren er activiteiten vanwege onafhankelijkheidsdag. Zo ook bij het educatief centrum Semilla de Esperanza y Amor. Met een drumband inclusief majorettencorps voorop werd er een parade  gehouden door de straten van San Mateo. Daarachter alle kinderen van het project en de studiebeursstudenten met ieder een stok waarop een wijze uitspraak. De stoet eindigde met een drumband uit Antigua. Op het centrale plein van het dorp kregen we nog een toegift en de jongens uit het project verrasten ons met een speciale dans. Al met al zeer ontroerend om te zien. En projecthond Rex had voor de gelegenheid een mooie vlinderstrik om zijn nek.

Diploma-uitreiking school Bendicion de Dios (Melanjoco) in Alotenango.
Onderstaand een verslag van Suzanne Koolen die met Ana-Maria meeging naar de diploma-uitreiking op 16 oktober jl.

Het leven is niet meer hetzelfde.
“Na een kort welkom begon de uitreiking, twee leuke dansjes werden opgevoerd en een van de onderwijzers hield een speech. Wij zaten te midden van alle kinderen met links van ons alle afgestuurde kindjes. De speech van de onderwijzer was zeer emotioneel. Mijn Spaans was nog niet goed genoeg om ieder woord te begrijpen, maar hetgeen er aan mijn linkerkant gebeurde is niet te beschrijven.
Ik ga proberen het zo goed mogelijk op papier te zetten.
Een uitreiking in Nederland zien wij als een feestje, een levensfase die wordt afgesloten. Voor deze kinderen is het veel en veel meer, het is hun enige kans om uit de armoede te komen. Deze kinderen hebben helemaal niks behalve de school die hen hoop en toekomst biedt. Het moment dat ze even kind hebben kunnen zijn en alle problemen opzij konden zetten. En dat besef je pas echt als je dit met je eigen ogen ziet. Iedereen weet dat er veel armoede in Guatemala is en dat deze mensen zeer weinig hebben. Maar de manier waarop deze kinderen hier omgaan met hun leven en hoe dankbaar zij zijn voor wat ze hebben is ongelofelijk. Bij de grootste en stoerste knul van de klas gleden de tranen over zijn gezicht. Gevoelens van dankbaarheid, blijheid, geluk maar ook van verdriet was te zien op al deze gezichtjes. Het raakt je, het raakt je direct in het hart. Het geeft je zoveel meer waardering voor alles wat voor ons normaal is en vanzelfsprekend. Dingen waar je nog nooit over nagedacht hebt omdat het voor ons gewoon onderdeel van ons leven is. Voor deze kinderen zijn al deze dingen een wonder. Ze spreken van geluk dat zij de mogelijkheid hebben gekregen om in ieder geval al de basisschool periode af te kunnen sluiten. Want doorgaan naar de middelbare school is niet voor ieder kind vanzelfsprekend.
De ervaring die ik deze dag heb opgedaan is niet te beschrijven omdat de gevoelens zo diep zijn. Een ding is heel duidelijk voor mij veranderd.
Ik zal nooit meer dezelfde zijn na deze prachtige ervaring en zal hier niet weggaan zonder deze kinderen een beetje op weg te helpen en ze een kans te geven op een betere toekomst die voor ons zo normaal is.”

Assistent Salvador vader geworden.

Met trots toont papa Salvador, de rechterhand van Ana-Maria, zijn dochter Eliane die geboren is op 20 oktober jl. de dag van de revolutie. Het is het eerste kindje van Salvador en echtgenote Cleyde.

Afsluiting schooljaar timmeratelier.
Op zondagmiddag 26 oktober werd van het schooljaar van het timmeratelier in Alotenango afgesloten. Vele ouders, leerlingen en oud-leerlingen waren aanwezig en Suzan Eleveld en haar 2 instructeurs Saul en Daniel hadden alles uitstekend verzorgd. Om de beurt gaven ze uitleg wat er in het 1e t/m het 3e jaar behandeld wordt en de producten die bij elk jaar horen. Bijzonder om te zien dat  met maar eenmaal per week les krijgen, de jongeren na een jaar al een uitgezaagde lamp, een met kleine stukjes hout ingelegd dienblad, een klein stoeltje en een kleine puzzel kunnen maken, zie de foto.
Met een gehouden loterij kregen de gelukkigen een fotolijstje dat met de figuurzaag was uitgezaagd.
Tot slot kreeg iedereen een drankje en een overheerlijke tamal (een maïsdeegrol gestoomd in een bananenblad met een vulling van vlees en groenten). De moeders van 2 leerlingen die de vakopleiding volgen, hadden deze met veel liefde gemaakt. 3 Jongeren kregen een diploma voor het afronden van het 3e studiejaar.

Voor iedereen die het timmeratelier een warm hart toedraagt en vrijwilligers en donateurs die hebben meegeholpen om het atelier te maken tot wat het nu is:
Op zondag 14 december a.s. viert het timmerproject een groot feest in Amsterdam vanwege haar 10-jarig bestaan in Guatemala (voor meer informatie www.timmerproject.nl).
U kunt dit mooie project de komende jaren structureel ondersteunen door vaste maanddonateur te worden (www.5eurodonateur.nl).
Suzan Eleveld  hoopt op 14 december veel bekenden te kunnen begroeten.
Onze felicitaties gaan uiteraard naar Suzan en haar team. Chapeau!

12 ½ jarig bestaan van Los Niños op 30 oktober jl.

Op facebook van Los Niños (klik op vind ik leuk en jullie blijven op de hoogte van de laatste nieuwtjes) stond onderstaande tekst met foto.
“Op Koninginnedag 30 april 2002, zat ik in het vliegtuig naar Guatemala om daar een nieuw leven te beginnen. Dat was heel spannend want ik wist nog helemaal niet waar ik aan ging beginnen. Maar vandaag, 30 oktober 2014, zijn we 12 ½ jaar verder en ben ik nog steeds blij dat ik die stap in 2002 genomen heb. Dankzij de steun van vele mensen, hebben we de dromen van heel veel kinderen waar kunnen maken en daar blijven we zeker mee doorgaan.
Muchas gracias.
Ana-Maria uit Guatemala.”

De reacties erop waren overweldigend en geven me vleugeltjes. Dank aan iedereen die een berichtje heeft achtergelaten. En er was zelfs een taart op facebook zoals te zien.

Eén reactie wil ik hier zeker kwijt. Bijzonder was namelijk dat juist op deze heuglijke dag onze webmaster, Jeroen de Jager, in Guatemala op bezoek was. Hij zorgt er al jaren voor dat jullie op tijd de mooi gestileerde nieuwsbrief ontvangen. Jeroen kon nu voor het eerst een van de projecten bezoeken en dit is wat hij erover schreef.

“Lieve Ana-Maria,
Gefeliciteerd met het 12,5 jarig jubileum vandaag!
Bedankt voor de ontvangst en gastvrijheid.
Ik vond het erg indrukwekkend om het San Mateo project een keer echt te zien. Foto's en zelfs filmpjes kunnen nooit het enthousiasme van de kinderen en de betrokkenheid van de vrijwilligers overbrengen zoals ik dat gisteren heb gezien. Het is een prachtig gebouw wat daar staat en het is overduidelijk dat alle ondersteuning en donaties die jij weet te krijgen goed terecht komen!
Ik hoop dat jij je werk nog een tijd zo voort kunt zetten en je kunt de komende tijd daarvoor ook op mij rekenen!

Abrazo, Jeroen.”

Op de foto v.l.n.r. vrijwilliger Johan, directrice Lys, webmaster Jeroen, bestuurslid LN Guatemala Ria, Ana-Maria, vrijwilligster Mieke en logé van AM vriend Koen.

Sara Lourdes Quisquinay Chipir, 9 jaar uit Chimachoy
Al 3 maanden ligt de 9-jarige Sara op bed met beide benen in het gips tot en met het middel en zoals te zien op de foto zijn de benen door een stok verbonden, dus lopen is er niet bij.
Ze werd geboren met een misvorming van het heupbeen waardoor een been een heel stuk korter was dan het andere. Over een maand hoopt ze uit het gips te mogen en wij zijn dan zeker benieuwd naar het resultaat. Laura Vasquez de Back van de middelbare school in Chimachoy kwam vragen of Los Niños vanuit het medisch fonds Sara financieel wilde ondersteunen.
Over een maand hoopt ze uit het gips te mogen en dan hopen we dat ze nog meer kan lachen dan ze nu al doet. Zelf heeft ze er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen

Veranderingen in het adressenbestand bij de Rabobank
Gelukkig komen er nog regelmatig donaties binnen op de bankrekening van Los Niños bij de Rabobank. Helaas is het beleid van de bank sinds begin dit jaar veranderd en konden we eerst nog de adressen van de donateurs opvragen, nu kunnen we alleen maar een bankrekening zien. Het kan dus zijn dat we geen bedankbrief kunnen sturen omdat de instantie of persoon niet bij Los Niños bekend is. Om u toch te kunnen bedanken zou ik het zeer op prijs stellen als u een email stuurt naar info@losninos.info waarin u de donatie aankondigt

Meer in de nieuwsbrief van december.
Nieuws dat jullie nog tegoed hebben in de laatste nieuwsbrief van 2014: muziek- en kunstfestival op 22 november, afsluiting schooljaar Chimachoy op 25 november, unieke kunstverkoop voor studiebeursstudenten op 6 en 7 december, afsluiting schooljaar San Mateo op 12 december, kerstactie door leerlingen Durendael College Oisterwijk voor Los Niños op 18 december en uitreiking kerstpakketten families leerlingen school Alotenango op 19 december.
Daarna even rust om het nieuwe jaar weer met volle moed te kunnen beginnen.

Wederom heel hartelijk dank voor alle steun in welke vorm dan ook.

Ana-Maria
Antigua, Guatemala.