Nieuwsbrief Los Niños december 2012

Lieve mensen,

In alweer de laatste nieuwsbrief van het jaar willen wij u mooie positieve berichten melden.
2012 Is voorbij gevlogen. We mogen terugkijken op een jaar waarin Los Niños weer veel heeft gerealiseerd en dat allemaal dankzij uw steun. Veel leesplezier.

Historisch akkoord in Guatemala.
Op 10 oktober is een historisch tripartiete akkoord gesloten over fatsoenlijk werk tussen werkgevers, vakbeweging, regering en de Internationale Arbeidsorganisatie van de Verenigde Naties. En dat in Guatemala, dat al 15 jaar aangeklaagd wordt vanwege schendingen over vrijheid van organisatie en van collectieve onderhandeling!
CNV Internationaal steunt in Guatemala het werk van vakbondsorganisatie CGTG en is tot de laatste minuut actief betrokken geweest bij de onderhandelingen. Het tripartiete akkoord is ondertekend op het Ministerie van Arbeid in het bijzijn van president Otto Perez Molina. Na Colombia is Guatemala het land waar jaarlijks de meeste slachtoffers vallen door anti-vakbondsgeweld.

Suzan zag Sarah.
Suzan, die al jaren met succes het timmeratelier runt, is op 15 oktober jl. 50 jaar geworden en dat hebben we gevierd door haar een verrassingsontbijt aan te bieden. Het was een groot succes en na de metamorfose werd ze een echte Sarah.

San Mateo vierde het 5-jarig bestaan.

Op 16 oktober waren er diverse activiteiten rondom het 5 jarig bestaan.
Na het eerste bezoek van Los Niños in 2008 ging alles voor het project in sneltreinvaart. Vele mensen wilden helpen met de bouw van een solide en veilige school en die kwam er in januari 2011. Elke dag gaan er meer dan 100 blije kinderen naar de naschoolse opvang en zonder uw hulp was dat nooit gelukt.

Afsluiting schooljaar 2012 in Alotenango.
Op 19 oktober werd het schooljaar in Alotenango afgesloten. De kinderen van de school waren allemaal mooi aangekleed op hun laatste schooldag, de schoenen keurig gepoetst en een beetje zenuwachtig. Vooral de kinderen die een diploma kregen van de kleuterschool en nu naar groep 3 gaan. Twee kinderen waren uitgekozen om de Guatemalteekse vlag binnen te dragen en natuurlijk werd het Guatemalteekse volkslied gezongen. Daarna mochten de ´afstudeerstudentjes´ op het podium komen en kregen ze van hun leerkracht een diploma uitgereikt. De ochtend werd opgevuld met een aantal mooie dans- en zangacts van de kinderen. Als afsluiting mochten alle kinderen van de school genieten van een heerlijke lunch. Een mooi schooljaar, dat afgesloten werd met veel voldoening van leerlingen, ouders en leerkrachten. In 2013 is de basisschool compleet. Er zijn dan 6 leerjaren in de ochtend en 6 leerjaren in de middag. Hier kunnen we trots op zijn.

Afgestudeerden met een beurs van Los Niños in 2012.

Jonathan Montiel.
Op 19 oktober kreeg Jonathan zijn diploma van de basisschool. Daarmee hebben we een periode afgesloten waarin we hem en zijn 2 oudere broers vanaf 2003 gesteund hebben.
De 3e van rechts op de voorste rij is Jonathan.

Brayan Dubon.
Op 30 oktober is Brayan geslaagd voor zijn middelbare school.
Dank is verschuldigd aan stichting Join!forKids die de 3-jarige studie betaald heeft.
Hij gaat nu een baan zoeken en met het geld dat hij daarmee verdient kan hij naar een weekendschool voor een vervolgstudie. Hij is er nog niet uit in welke richting hij verder zou willen leren.

Sonia Azucena Xetey Chavez
uit Chimachoy.
Op 7 november is Sonia afgestudeerd als secretaresse met een extra aantekening voor juridisch secretaresse.

Pedro Chan en Aurelio Rodriquez
uit Chimachoy.
Op 23 november hebben zij het felbegeerde diploma van onderwijzer behaald. Zij hebben 3 jaar lang in sobere omstandigheden in de omgeving van Antigua gewoond om op de staatsschool “INVAL” hun opleiding te kunnen volgen. Deze school leidt alleen op voor onderwijzers. Eenzelfde staatsschool is er voor de opleiding van  onderwijzeres, INSOL genaamd.

Ook Felipe Piche uit Chimachoy is afgestudeerd als onderwijzer maar krijgt het diploma begin 2013 omdat hij nog 2 vakken over moest doen.

Afsluiting schooljaar Chimachoy.
Roos van Dooren, een van onze vrijwilligers, beschreef deze bijzondere dag als volgt:

Op 22 november vertrokken we met 2 bussen vol mensen en gevulde kersttassen naar de school in Chimachoy. Een dorpje afgelegen in de bergen. Prachtig uitzicht en arme mensen. Het dorp staat vol met hutten met daken van golfplaten. Tussendoor lopen wat paarden, koeien en honden. Was hangt gehangen over een lijn boven de zandpaadjes. De vrouwen dragen prachtige en kleurrijke Guatemalteekse kleding. De mannen zijn vandaag in pak. En de kinderen in schooluniform. Want temidden van dit dorpje staan een basisschool en middelbare school. Een vandaag krijgen 11 jongens en 9 meiden hun diploma! Op de weg erheen kon ik alleen maar genieten van het mooie uitzicht. Want het is hier overal prachtig! Groen, groener, groenst en allemaal verschillende kleuren. Bergen, vulkanen, blauwe lucht, bijzondere wolken. Toen de verharde weg (met kuilen, bulten en hobbels) een zandpad werd, veranderde dat. Ik voelde me opeens de rijke, witte toerist met haar camera die aapjes ging kijken. Dat raakte me en bij het uitstappen voelde ik me direct ongemakkelijk. Het is zo fijn dat we deze kinderen, deze gezinnen vandaag op deze bijzondere dag een tas hebben kunnen geven met voedsel. Maar dit is wel het minste wat we voor ze kunnen doen.

Na vele speeches was er de diploma-uitreiking aan de 20 afgestudeerden die allemaal een gevulde rugzak kregen. Het was heel dankbaar om de moeders te zien, want die uitten hun blijdschap enorm. Erg warm en hartelijk. Maar het voelt ook raar, voor hen is dit gebaar erg groots terwijl wij niks missen als we een paar euro weggeven. Met een bus vol enorme wortelen en bloemkolen (bedankjes van de moeders) reden we terug naar Antigua, een uur rijden van Chimachoy. Een stad die de meeste van hen nog nooit hebben gezien. Een heel bijzondere ervaring, met wisselende gevoelens, maar overwegend warmte. Dankbaar dat ik dit heb mogen meemaken.

Van de 20 afgestudeerden mogen er 8 met een beurs van Los Niños verder studeren aan een beroepsopleiding.

Kunst-, muziek- en sportfestivals.
Het verheugt ons zeer dat Los Niños, dankzij de geweldige opbrengst van de musical Seussical, georganiseerd door Rotaryclub Leijdal in Tilburg en verdubbeld door de Wilde Ganzen, voor 3 jaar de kunst-, muziek- en sportfestivals kan sponsoren. Deze worden georganiseerd door onze partnerorganisatie CasaSito en  de deelnemers zijn educatieprojecten die door CasaSito en Los Niños gesteund worden. Op 24 november stond het kunst- en muziekfestival helemaal in het teken van 24 uur zonder geweld en daar omheen hadden de kinderen uit de diverse projecten prachtige kunstwerken gemaakt en een lied ingestudeerd tegen geweld. Het was bijzonder te zien waartoe de kinderen in staat zijn en we zijn blij dat we dit mooie initiatief kunnen steunen.
Grote dank aan Rotary Leijdal en de Wilde Ganzen.

Sinterklaasviering op de Nederlandse Ambassade.
Natuurlijk kwam de Goedheiligman met zijn pietermannen ook dit jaar weer in het mooie Guatemala. Op 1 december mocht Sinterklaas de residentie van de Nederlandse Ambassade gebruiken om zijn grote en kleine gasten te ontvangen. Er waren 35 kleine, blije en zenuwachtige gezichtjes te bespeuren. Een aantal waren prachtig verkleed als zwarte Piet. Vijf vrijwilligers van Los Niños leverden hun bijdrage als zwarte Piet en dit deden ze met volle overgave. Allerlei dansjes waren ingestudeerd en dat bleek een groot succes. Er was zelfs een trommelende Piet. Zo zie je maar weer dat vrijwilliger zijn heel erg breed is en meer omvat dan alleen maar werken in een van de educatieve projecten.

Een positief bericht.
Op 5 december ontvingen we onderstaande brief van de heer J. in ´t Veld die we graag met u allen willen delen.
De euro- en economische crisis treft ons land en (toekomstige) ombuigingen werpen hun schaduwen vooruit. De inkomens van alle inwoners van ons land komen onder druk te staan en dan druk ik mij nog voorzichtig uit.
Ondanks dit fenomeen moeten wij eerlijk zijn. En die eerlijkheid gebiedt mij op te merken dat wij het in ons Nederland relatief gezien ongelofelijk goed hebben. Het doet ons dan ook gelijk beseffen dat er andere landen zijn waar de vooruitzichten voor de inwoners stukken minder zijn dan hier. Wij denken terug aan de situatie in Guatemala waar mijn echtgenote en ikzelf in 2006 in aanraking kwamen met het voortreffelijke project van de timmerwerkplaats in Alotenango. Het is een voortreffelijk project dat zijn waarde al heeft bewezen en de jongeren die er aan deelnemen een voorsprong geven voor een kans op werk. En om zodoende in een later stadium in eigen inkomsten te voorzien. Ook dit jaar zullen mijn echtgenote en ik dit project volmondig steunen. Een bedrag van € 1.000,-- is overgeschreven
.“

Afscheid van Jeroen José Lans.
Op 6 december hebben we afscheid genomen van Jeroen die in totaal 3 jaar Suzan in het timmeratelier heeft versterkt. Hij laat 2 prachtige studie werkboeken achter waarin stap voor stap alles rondom het timmervak wordt uitgelegd voor de beginnende leerlingen van jaar 1 en 2. Een nieuwe leraar kan het zo overnemen en die wordt nu gezocht voor het nieuwe schooljaar. Een prachtig aandenken van zijn werk hier maar we vinden het heel erg om hem te moeten missen. Muchisimas Gracias lieve Jeroen.

Reisgezelschap op bezoek in San Mateo.
Evenals in 2011 zijn onze ambassadeurs Jan en Alda uit Venray wederom in Guatemala met een groep mensen om het prachtige land te leren kennen. Een bezoek aan het project Semilla de Esperanza y Amor op 10 december mocht daarbij niet ontbreken. De medereizigers hebben een mooie donatie gedaan zodat de kinderen in het schooljaar 2013 elke dag een vitaminedrankje krijgen. Een tas vol met Rabobank petjes werd uitgedeeld en de kinderen lopen er trots mee rond alhoewel ze geen idee hebben wat de Rabobank is. Niet een van de ouders van deze kinderen heeft een bankrekening.

Huis kinderen Dubon bijna klaar.
Begin 2013 hopen wij dat het huis bewoond kan gaan worden. Veel gesprekken met de gemeente, architect en het bouwbedrijf waren nodig voor de bouw. We wachten nog op de aansluiting van de riolering en het water. Geduld wordt uiteindelijk altijd beloond. Een ding is zeker: De droom van Miriam is verwezenlijkt. Enorme dank verschuldigd aan iedereen die deze droom mogelijk heeft gemaakt namens de kinderen Dubon.

Bericht van een nieuwe maanddonateur.
Zes jaar geleden heb ik met Djoser een Midden-Amerika reis gemaakt. Vanuit Antigua hebben wij de door Los Niños gebouwde school in Alotenango bezocht. Ana-Maria heeft ons daar rond geleid en vertelde over haar werk en de manier waarop de scholieren opgeleid werden (geen snoep, wel tanden poetsen). Dat heeft grote indruk op mij gemaakt. Vanaf dat moment had ik het visitekaartje van Los Niños bij me, maar het kwam er niet van om maanddonateur te worden. Maar nu is mijn dochter verliefd geworden op een jongen uit Guatemala stad en dat was de laatste druppel om eindelijk in actie te komen en jullie organisatie te steunen. Heel veel succes.

Leuk idee: Kunst en Kitsch voor Los Niños.
Op 1 december jl. werd een vijftigste verjaardag aangegrepen om een inzamelingsactie te houden voor Los Niños in een bijzondere vorm. Volgens de regels van Kunst en Kitsch van de AVRO, werd verjaardagsgasten gevraagd oude voorwerpen mee te brengen die, na een inleidend gesprek en een beoordeling door een deskundige, werden geveild voor het goede doel. Daarna werd een rad van avontuur ingezet om overbodig geworden geschenken uit het verleden te verloten. De verrassing voor de 50-jarige Hans was groot. En de opbrengst van de avond het mooie bedrag van 530 euro.
Foto: 50-jarige Hans die als “deskundige” het kunstwerk beoordeelt.

Oproep voor ex-vrijwilligers.
Draag jij Guatemala en Stichting Los Niños een warm hart toe? En wil je dat heerlijke gevoel wat je had toen je vrijwilligerswerk deed vasthouden en delen? Dan is de DOE-groep echt iets voor jou!
Wij organiseren alle activiteiten rondom Stichting Los Niños in Nederland. We delen onze verhalen, organiseren borrels, sponsordiners, jubilea etc. Daarnaast houden we allemaal ook enorm van gezelligheid dus de vergaderingen gaan vaak gepaard met een gezellig drankje en hapje. Houd je ervan dingen te regelen of wil je eerst nog wat meer weten, stuur dan een mail naar Sandra Harink, email adres: vrijwilligers@losninos.info.

Donaties in het algemeen.
De kredietcrisis gaat aan niemand voorbij en wij houden ons hart vast dat het niet al te zware gevolgen zal krijgen. Want in crisissituaties zijn goede doelen vaak de eerst gedupeerden. Wij hopen van harte dat wij daaraan mogen ontkomen en op uw steun kunnen blijven rekenen. Ook al is de donatie wat minder, geen nood, elke donateur van €5 is er één en vele maanddonateurs zorgen voor de voortgang van de door Los Niños gesteunde projecten. Ook in 2013 helpen alle kleine beetjes; kleine giften kunnen grote veranderingen betekenen voor de kinderen die naar school gaan.
Op de website kan het machtigingsformulier gedownload worden. Bedankt!

Het Bestuur, de kinderen in Guatemala, Christel en Ana-Maria

wensen u en uw naasten het allerbeste voor het nieuwe jaar
geluk in grote en in kleine dingen maar bovenal gelukkig met elkaar!