Nieuwsbrief Los Niños September 2012

Dit is al weer de 4e nieuwsbrief van 2012. Er is weer genoeg te vertellen.
Ga er lekker voor zitten en veel leesgenot.

Sponsoring voetbal uitrusting.
Tijdens het 10-jarig bestaan in Nederland werd Los Niños verrast met de sponsoring van een complete voetbaluitrusting voor de studenten van de middelbare school in Chimachoy, inclusief voetballen. Het was dan ook een groot feest toen we de studenten daarmee gingen verrassen en vroegen of het elftal de kleding aan wilde trekken. Hilarisch om te zien hoe hoog ze de kniekousen optrokken zodat we niets van hun blote benen konden zien. Er moest natuurlijk meteen een wedstrijdje gespeeld worden. Het nieuwe was er binnen enkele minuten vanaf omdat ze in stuifzand voetballen. De goals kennen geen netten en binnen enkele minuten verdwenen de nieuwe ballen. Een is er nog van teruggevonden. De andere is van de berg afgerold en in een ander dorp terecht gekomen waar ze er zeker blij mee zijn. De studenten kunnen nu wel als het Los Niños team overal voor de dag komen.
Dank gaat allereerst uit naar Richard en Gaby Baars, de initiatiefnemers van de uitrusting. Hun vrienden, Marco en Elseliene van der Voort, van schoenenzaak Van der Voort in Voorschoten, waren meteen enthousiast en sponsorden een grote tas met de gehele uitrusting erin en nog vele extra´s. De voetbalshirts werden kosteloos met het logo van Los Niños bedrukt door Jumble uit Leidschendam.
Namens de jongeren van Chimachoy: Muchas gracias.

Bouw huis kinderen Miriam Dubon begonnen.
Precies een jaar nadat de grond gekocht werd, is in september uiteindelijk begonnen met de bouw van het huis voor de kinderen van Miriam. Afgelopen juli had de burgemeester van Ciudad Vieja een gratis bouwvergunning afgegeven omdat hij geraakt werd door het verhaal erachter. Een mooi gebaar, maar helaas moesten er daarna nog vele obstakels genomen worden, die uiteraard allemaal geld kosten. We hopen dat die nu genomen zijn en er niet teveel van dit soort verrassingen bijkomen en dat de kinderen Kerst in het nieuwe huis kunnen vieren.

Basisschool Bendición de Dios in Alotenango bestaat 10 jaar.

Dit werd op zaterdag 14 juli jl. gevierd. De week ervoor waren er diverse activiteiten. Een meisje werd gekroond tot ´Miss Bendici?n de Dios´, een hardloopwedstrijd werd gehouden en een spelletjesmiddag voor de kinderen. Op de grote dag zelf waren alle ouders en kinderen aanwezig, die genoten van de lekkere snacks en de swingende muziek op het voetbalveld van Alotenango. Een onvergetelijke dag. De zon scheen en de vulkanen lagen er prachtig bij. Ontroerend om te zien dat zoveel kinderen even kind konden zijn. Ze leefden zich uit met frisbee gooien, voetballen, zaklopen en de dag werd afgesloten met piñata´s.

Er werd fanatiek geslagen om de piñata´s snel kapot te krijgen want binnenin zaten alle snoepjes en de kinderen wisten niet hoe snel ze zich op de grond moesten storten om zoveel mogelijk snoepjes in handen te krijgen. Directeur Julio Garcia sprak een dankwoord uit en bedankte alle personen en instellingen die het mogelijk gemaakt hebben om nu het 10-jarig bestaan te kunnen vieren. In de afgelopen tien jaar heeft het project een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Niet alleen qua grootte maar ook op pedagogisch en didactisch gebied. Inmiddels gaan er 248 zeer arme kinderen naar een schone, ruime school waar het onderwijzend personeel hen een goede basis geeft voor een betere toekomst.

Nieuwe penningmeester in het bestuur van Los Niños.
Jon van Dijk is in juli 2012 tot het bestuur toegetreden als penningmeester, hij is gehuwd en heeft 4 dochters.
Hij is 18 jaar financieel directeur bij een grote consumentencoöperatie en is tevens bestuurslid van de goede doelen stichting DELA Fonds. Jon is geboren in Curaçao, zijn ouders zaten in het onderwijs.
Los Niños is werkzaam in Midden-Amerika en de projecten zijn gericht op het onderwijs van kinderen. Een mooie combinatie die hij een warm hart toedraagt en als bestuurslid daar graag een steentje aan bij wil dragen.

Presentatie computerkennis kinderen Semilla de Esperanza y Amor.
Op 30 juli presenteerden de kinderen uit diverse groepen samen met computerleraar Jorge hun computerkennis aan de ouders, zoals gewoonlijk meer moeders dan vaders. De leerlingen hadden zich een week lang voorbereid op dit spannende moment.
Ze moesten hun kennis presenteren aan verschillende organisaties en hun ouders. We kunnen niet anders zeggen, dan dat hun leerkracht een goede basis heeft gelegd voor het gebruik van de computer. Vol overgave lieten de kinderen al hun talenten zien en werden aan het eind beloond met een groot applaus.

Gehoorapparaat voor  Yony Sajché Chavez.
Yony zit in het eerst jaar van de middelbare school in Chimachoy en is 17 jaar.
Vroeg in de ochtend melkt hij samen met zijn 2 broers de koeien en rent dan snel naar school. In de middag werkt hij op het veld en maakt daarna zijn huiswerk. Hij is erg gedisciplineerd in zijn studie en dol op lezen. Hij is ook blij dat hij de keeper is van het schoolelftal en trots op zijn nieuwe keepers outfit. Als baby huilde Yony nooit en als peuter waren de ouders altijd bang dat hij niet genoeg kracht zou hebben om te ademen en dat hij zou sterven. Tijdens het eten kreeg hij vaak ademhalingsproblemen en moest hij geholpen worden om weer te kunnen ademen. De ouders deden er alles aan om er achter te komen wat er met Yony aan de hand was. Ze gingen naar de Lion´s club (waar een speciale oog- en oorkliniek was) en naar het ziekenhuis, maar helpen deden ze niet. Moeder bad veel tot  God  en is zo dankbaar dat Yony uiteindelijk bij een KNO-arts terecht kwam.

De arts zag een ernstige infectie in zijn keel en oor en hij werd daarvoor behandeld. De infectie in de keel genas maar het oor bleef afgesloten. De enige overblijvende oplossing was een gehoorapparaat. Dankzij de inbreng van 200 euro door de ouders en 440 euro door Los Niños, heeft Yony begin augustus een gehoorapparaat gekregen en kan hij nu horen. Zijn moeder kwam huilend directrice Laura bedanken en zei dat ze geen woorden had om Los Niños te bedanken.
Tijdens dit gesprek passeerde Yony op 7 meter afstand en toen zijn moeder zijn naam riep kon hij haar horen. Hij ontdekt nieuwe woorden die hij eerder niet kon horen en vraagt zijn moeder naar de betekenis ervan. Hij beseft nu ook dat er heel veel geluid om hem heen is, iets dat hij nooit heeft gehoord en hij vindt dat zijn studiegenoten veel lawaai maken.

Opvoering van de Musical  ‘Seussical' in Tilburg, opbrengst voor Los Niños.
De musical wordt opgevoerd op 2, 3 en 4 november 2012 in de Schouwburg van Tilburg door zingend & swingend TiKiKo (Tilburgs Kinder Koor). Zij verkregen 4 jaar geleden de A-status voor amateurs vanwege de originele en professionele producties die op hoog niveau worden gepresenteerd.

De Musical is gebaseerd op verhalen van de Amerikaanse schrijver en cartoonist Dr. Seuss. Het leidend thema dit keer is de kracht van verbeelding. De show is geschikt voor jong en oud, dus een leuk uitstapje voor het hele gezin. De speciaal voor dit project opgerichte Stichting TiRoNi ( TiKiKo en Rotary club Tilburg Leijdal voor Los Niños) hoopt met uw financiële en/of materiële steun volle zalen te trekken en door sponsoring een mooi bedrag bij elkaar te brengen voor Los Niños in Guatemala.
Klik hier voor de sponsorflyer waarin veel extra informatie.

Snuffelmarkt Diaconie Protestantse Gemeente te Dinther.
Afgelopen mei organiseerde een enthousiaste groep mensen van de Diaconie weer haar jaarlijkse snuffelmarkt. De groep mensen die deze snuffelmarkt al jaren organiseert mag zeker in het zonnetje gezet worden. De opbrengst van de markt is altijd hoog en wordt aan Los Niños gedoneerd. Ook wordt er gecollecteerd tijdens de kerkdiensten en met de donaties daarvan hebben wij in de afgelopen jaren al heel veel extra steun kunnen bieden binnen de diverse projecten.
Ana-Maria heeft enkele keren in hun kerkblad geschreven en de enthousiaste  mensen ontmoet na een kerkdienst waar ze over Los Niños kwam vertellen.
Petje af voor jullie geweldige steun.
Dank je wel.

Meer betrokkenheid bij Los Niños?
Vrijwilliger worden en in aanraking komen met mogelijkheden die je nooit in je leven gedacht had. Kansen om je talenten te laten zien in een van de projecten die door Los Niños worden gesteund. Talent in timmeren, dansen, kunst, wiskunde, computerkennis, muziekles. Noem het maar op, alles is mogelijk. De aanwezigheid van een vrijwilliger kan een groot verschil maken in het leven van de kinderen. Lees alles over vrijwilligerswerk op onze website en meld je daarna aan als vrijwilliger en je leven zal in zeer positieve zin voor altijd  veranderen. Vraag het kennismakingsformulier op bij christel@losninos.info.

Facebook en Los Niños.
Als er iets georganiseerd wordt door de achterban in Nederland, de doegroep, kunt u die informatie op onze facebook pagina vinden. Ga daarvoor naar www.facebook.com/stichtinglosninos.
In november zal er een vrijwilligersborrel ergens in Nederland georganiseerd worden en meer daarover zal op facebook geplaatst worden. Als er vanuit Guatemala iets belangrijks te melden is, zullen wij dat via facebook doen om zodoende snel de mensen te kunnen bereiken. En voor degenen die niet met facebook willen of kunnen werken, zal dezelfde informatie ook op de homepage van Los Niños staan.

Nieuws over Guatemala
.

Eerste Olympische medaille ooit voor Guatemala.
"Winning silver is losing gold" zegt men in de Verenigde Staten. En de uitspraak "meedoen is belangrijker dan winnen" mag dan ooit zijn opgetekend, er moet geen beter gevoel zijn om je land van de Olympische nul af te helpen, met zilver. Erick Barrondo deed dit voor Guatemala tijdens het snelwandelen. En deed in het interviewtje achteraf nog wel een gouden uitspraak : "Het is algemeen bekend dat Guatemala problemen heeft met pistolen en messen," zei hij. "Ik hoop dat deze medaille de jongeren in Guatemala inspireert de wapens en messen te vergeten en in plaats daarvan een paar sportschoenen aan te trekken en te gaan sporten. Als ze dat doen ben ik de gelukkigste persoon van de wereld".

Popol Wuj cultureel erfgoed in Guatemala.
Volgens een ministerieel besluit, dat op 27 augustus jl. in de Staatskrant is gepubliceerd, krijgt de Popol Wuj in Guatemala de status van cultureel erfgoed, vanwege de historische, culturele, filosofische en spirituele waarde.In de krant wordt ook melding gemaakt van de bijdrage die het heilige boek Popol Wuj levert aan de versterking van de nationale identiteit. De status van cultureel erfgoed is met onmiddellijke ingang van kracht. Dit betekent dat het bestuur van het Cultureel en Natuurlijk Erfgoed maatregelen moet nemen ter bescherming en conservering van de Popol Wuj.
De Popol Wuj is het heilige boek van de voorvaderen van de Maya's en biedt een historisch kader dat de basis vormt voor de kosmo visie, spiritualiteit en identiteit van de inheemse volken. Het boek is een verzameling van verschillende legendes van de Maya K'íche, dat de oorsprong probeert te verklaren van de wereld, de samenleving en van diverse fenomenen die zich voordoen in de natuur.
Bron: Siglo XXI.

Uitbarsting van de vulkaan Fuego.
De meer dan tienduizend geëvacueerde omwonenden van de actieve vulkaan de Fuego mochten vrijdagavond 14 september jl. weer terug naar hun huizen. Een woordvoerder van de rampenbestrijding van Guatemala  liet weten dat de vulkaan weer rustig is.
De mensen werden donderdag 13 september jl. in allerijl geëvacueerd met bussen en vrachtwagens na een forse uitbarsting van de Fuego (vuurvulkaan). Bij de uitbarsting werden de omliggende dorpen onder een laag as bedolven.
Een woordvoerder van de brandweer beklaagde zich tegenover journalisten over de weigering van veel mensen om hun huis te verlaten. Of er slachtoffers zijn gevallen is onbekend. De Fuego ligt ongeveer 40 kilometer ten zuidwesten van de hoofdstad Guatemala-Stad. Vanuit de stad waren grote rookwolken te zien. In het gebied wonen ruim 4 miljoen mensen. De hoofdstad werd in 2010 bedekt met een laag as na de uitbarsting van de nabijgelegen vulkaan de Pacaya. Guatemala ligt aan de zogeheten Ring van Vuur. Dat is een gebied rond de Grote Oceaan waar veel aardbevingen en vulkaanuitbarstingen voorkomen.

Dank weer voor alle steun en support waardoor wij nog steeds vele kinderen in Guatemala een toekomst kunnen geven.

Team Guatemala
Christel en Ana-Maria