[viewonline]

Nieuwsbrief Los Niños juni 2012

Verslag van het 10-jarig bestaan van Los Niños in Nederland
Zondag 22 april was het eindelijk zover: de viering van het 10-jarig bestaan van Stichting Los Niños. Ook deze keer mochten we gebruikmaken van de ontvangsthal van Interpolis in Tilburg. Een top locatie. Direct al bij de opening werd aan Los Niños toegezegd dat ook in 2017 bij het 3e lustrum Los Niños hier weer van harte welkom is. Er was een grote opkomst van vrienden, betrokkenen en vrijwilligers. De zusjes Sandra en Carolien verwelkomden iedereen al zingend in het Spaans en gekleed in een mooie Guatemalteekse outfit.

Voorzitter Jan Jongerius opende de dag officieel, waarna Ana-Maria een emotioneel welkomstwoord hield. Ze sprak haar dank uit aan alle mensen die gedurende de 10 jaar zich hebben ingezet voor Los Niños, en ook aan haar persoonlijk zoveel support en steun hebben gegeven. Mario Coolen, Mayakenner bij uitstek, nam de bezoekers mee naar het land en de traditie van de Maya's. Onder meer vertelde hij boeiend dat 2012 voor de Maya's geen einde van de wereld inluidt,  maar het begin vormt van een nieuwe cyclus. Een indrukwekkende lezing.

Er was de hele middag een divers aanbod aan interessante activiteiten:

• Talrijke stands waar Guatemalteekse spulletjes verkocht werden;
  • Oud-vrijwilligers die  nieuwsgierige potentiële nieuwe vrijwilliger te woord stonden;
  • Presentaties over werken in het timmeratelier en het maken van een georganiseerde rondreis naar Guatemala;
  • De bekroonde film "La piel donde vivo", gemaakt door de Guatemalteekse Daniel Valle Robles over de geadopteerde Nederlander Jeroen José Lans, kreeg ook veel belangstelling. Als u de film nog een keer op you tube wilt bekijken dan klikt u op la piel donde vivo;
  • Los Chapines de Corazón (Guatemalteken woonachtig in Nederland) verkochten overheerlijke Guatemalteekse koffie en traditionele lekkernijen en verrasten met enkele typische Guatemalteekse dansen;
  • Het TiKiKo kinderkoor bracht enkele liedjes ten gehore als voorbereiding op de bijzondere musical die ze in november 2012 voor Los Niños gaan opvoeren.

Het hoogtepunt was de veiling. Alle items waren gratis ter beschikking gesteld door supporters van Los Niños. Heel veel dank daarvoor. De band Cantamos, onder leiding van zangeres Conchita, sloot de dag af met een spetterend en heel speciaal optreden, waardoor de dansvloer voller en voller werd met mensen die al swingend van de Latijns-Amerikaanse muziek genoten. De vertolking van het liedje Gracias a la vida van Mercedes Sosa bracht bij menigeen kippenvel op de armen.

Wij allemaal kunnen terugkijken op een prachtig lustrumfeest. Bovendien was er een mooie opbrengst van 7000 euro. Op naar het volgende lustrumfeest in 2017. Aan iedereen (en dat waren er heel veel) die mee hielp om deze dag tot een succes te maken,
MUCHAS GRACIAS.

Er staan nog meer foto's en een leuk filmpje op onze website !

In memoriam Henry Dix
Henry Dix, sinds September 2008 penningmeester van Stichting Los Niños, is op 27 april 2012 overleden. In september 2010 werd bij hem de diagnose kanker gesteld. Ondanks zijn ziekte heeft hij zich tot zijn overlijden ingezet voor Los Niños. Als accountant, financieel deskundige en oud penningmeester van Cordaid en diverse andere maatschappelijke instellingen, was hij als geen ander op de hoogte van de financiële aspecten van ontwikkelingswerk. Wij zijn hem zeer dankbaar en zullen zijn deskundigheid, zijn visie en ook zijn humor missen. Wij hebben zijn vrouw Lia, zijn kinderen en hun partners en de kleinkinderen ook namens Los Niños gecondoleerd en veel sterkte gewenst met dit grote verlies.
Jan Jongerius, Voorzitter.

Opvoeringen van de Musical  ‘Seussical' in Tilburg voor Los Niños in Guatemala
Sinds de oprichting van TiKiKo in 1989 is het uitgangspunt: ‘kinderen zingen voor Kinderen' en zijn er substantiële bedragen ingezameld voor een goed (kinder)doel middels het opvoeren van een musical. Wij zijn heel blij dat Los Niños in 2012 als kinderdoel is uitgekozen. De musical wordt uitgevoerd op 2, 3 en 4 november 2012 door zingend & swingend TiKiKo (Tilburgs Kinder Koor).  Zij verkregen 4 jaar geleden de A-status voor amateurs vanwege de originele en professionele producties die op hoog niveau werden gepresenteerd.

De Musical is gebaseerd op verhalen van de Amerikaanse schrijver en cartoonist Dr. Seuss. Het leidend thema dit keer is de kracht van verbeelding. De show is geschikt voor jong en oud. De speciaal voor dit project opgerichte Stichting TiRoNi ( TiKiKo en Rotary club Tilburg Leijdal voor Los Niños) hoopt met uw financiële en/of materiële steun volle zalen te trekken en door sponsoring een mooi bedrag bij elkaar te brengen voor Los Niños in Guatemala.
In de sponsorflyer vindt u veel extra informatie aan.

Oud collega Virginie Roussel voor de 2e keer mama geworden
Op 8 mei 2012 heeft Virginie haar tweede zoon ter wereld gebracht,  Marco Felix. Het gezin stelt het uitstekend en ze genieten volop. Ook de aanpassing aan het leven in België verloopt naar wens, weliswaar met enkele heimweebuien naar Los Niños en Guatemala! Lieve groeten van het gezinnetje voor de hele Los Niños crew, projecten en achterban!
Foto van Virginie en Marco Felix

Jaarverslag en jaarrekening 2011
Het jaarverslag en jaarrekening 2011 treft u bijgaand aan.  Middels deze nieuwsbrief willen wij nogmaals alle donateurs die Los Niños een warm hart toedragen heel hartelijk bedanken voor hetgeen we bereikt hebben in 2011.  Zonder uw donaties en vertrouwen was dat niet mogelijk geweest.
Het jaarverslag en jaarrekening kunt u ook terugvinden en eventueel downloaden op de homepage van de website: www.losninos.info.

Tip
Kijk af en toe op de homepage van onze website voor de laatste berichten. Heeft u iets gedaan voor Los Niños en wilt u dit delen met anderen, laat het ons dan weten.

Het team van Los Niños wenst u allen een mooie, zonnige zomer toe en als de vakantiebestemming nog niet bekend is, denk dan eens aan het mooie Guatemala.  Christel en Ana-Maria zullen u daar graag ontvangen.