Hallo lieve allemaal,
De derde nieuwsbrief 2011 van Los Niños ligt voor u met weer heel wat nieuwtjes.
Pak een kopje koffie, thee of een lekker drankje en geniet ervan. Veel leesplezier.

Muziekfestival voor 3e keer georganiseerd
Voor de 3e maal organiseerde CasaSito (onze partnerorganisatie) het muziekfestival. De locatie was in het hart van Antigua en de opkomst van deelnemers en bezoekers was erg groot. Via gebarentaal namen dove jongeren van de school Las Voces de Silencio (de stiltestemmen) deel en het was erg ontroerend te zien met wat voor overgave zij daar stonden. Er werd menig traantje weggepinkt door de toeschouwers. Inmiddels ex-collega Virginie heeft 2 maanden lang wekelijks de kinderen van Semilla de Esperanza y Amor begeleid en hen een prachtig verhaal met zang laten voordragen, met instrumenten van recyclede producten.

Vreugde alom toen zij de eerste prijs wonnen en met een gitaar en geldprijs van 1000 Quetzales (100 euro) naar huis gingen. Van het gewonnen geldbedrag gaan ze op excursie naar het kindermuseum in Guatemala stad.

"Na afloop vroeg een jongetje die zoveel nullen op het diploma zag staan of ze 1 miljoen gewonnen hadden".

Fruitdag voor de kinderen in educatieproject Bendición de Dios
Fruit eten is gezond! Dit vinden ook Rob en Marlous, twee oud-vrijwilligers, die zich voor de 2e keer tijdens de Nijmeegse Vierdaagse hebben laten sponsoren door familie en vrienden. Van het sponsorgeld wordt er eenmaal per week een fruitdag gehouden voor de kinderen van de basisschool. Rob en Marlous waren in augustus zelf hier om de eerste fruitdag te starten.
De lokale markt in Antigua werd al vroeg bezocht. Er werden 240 bananen, 10 papaja's en 10 ananassen gekocht..

Daarna moest al het fruit geschild en gesneden worden, met niet hele scherpe messen. Vijf mensen  waren er dik een uur mee bezig, maar het resultaat mocht er zijn. De kinderen hebben ervan genoten en hebben tot een week geleden nog steeds ervan genoten, dit allemaal dankzij de enorme inspanningen van Rob en Marlous!

Stagelopen bij Los Niños
Elk jaar ontvangen wij veel vrijwilligers, die in een van onze projecten minimaal 2 maanden vrijwilligerswerk doen. Dit varieert van lesgeven (lees- en schrijfonderwijs, engels, sport etc.), ondersteuning bij huiswerkbegeleiding tot het organiseren van sport- muziek- en kunstfestivals. Onder de vrijwilligers hebben wij ook studenten, die hun stage hier lopen.

Dit jaar mochten wij studenten uit België ontvangen van de opleiding Noord-Zuid. Zij hebben onderzoek gedaan naar de verschillen tussen Europa en Midden-Amerika. Ze hebben families bezocht, lesgegeven en de cultuurverschillen kunnen proeven tijdens het wonen in een gastgezin en het reizen door het prachtige en gevarieerde landschap van Guatemala. Tijdens hun stage hebben ze begeleiding gekregen van Christel Tinselboer, zelf werkzaam geweest in het onderwijs en al 10 jaar woonachtig in Guatemala. Ze helpt de studenten bij hun onderzoek, observeert en geeft feedback waar nodig.

Een indrukwekkende ervaring voor hen, die hen rijker heeft gemaakt voor de rest van hun leven.

MUCHAS GRACIAS!

Tandenpoets clinic voor de dakloze kinderen in Antigua
In samenwerking met Stichting Por Eso en  Stichting Los Niños werd voor de dakloze kinderen uit Antigua een tandenpoetsshow met de clinic clowns: Flor, Lola en Pipo. (Christel Tinselboer, Marjolijn Thissen en Jeroen Lans) georganiseerd. Aan de kinderen werd middels een doldwaze show getoond hoe je de tanden moet poetsen, hoe vaak en natuurlijk met wat. Pipo bijvoorbeeld poetste eerst zijn voorhoofd en de onderkant van zijn schoenen maar dat is later allemaal goedgekomen. Nu weet Pipo eindelijk hoe het moet (en dus ook de kinderen!)Hij heeft geleerd dat je een tandenborstel gebruikt voor je tanden in je mond en dat je maar een klein beetje pasta hoeft te gebruiken!!!

Als afsluiting hebben de kinderen heerlijk genoten van een groot stuk watermeloen en iedereen kreeg een prachtige tandenborstel en een tube tandpasta.

Nederlandse ambassadeur Jan-Jaap van de Velde op bezoek
Op dinsdag 27 September heeft de Nederlandse Ambassadeur Jan-Jaap van de Velde de lagere school Bendición de Dios en het timmeratelier in Alotenango bezocht. Hij is uitgebreid geïnformeerd over de Stichting: over onze visie en missie, de verschillende projecten en vooral over onze toekomst plannen. Hij was zeer onder de indruk  De ambassadeur is niet met lege handen naar huis gegaan want hij werd bedankt voor zijn bezoek met een eigengemaakte sleutelhanger van het timmeratelier. De primeur!

Tuinbouw project Semilla de Esperanza y Amor
>Bij het educatieproject Semilla de Esperanza y Amor in San Mateo kunnen de kinderen zich momenteel uitleven in de naastgelegen tuin. De tuin lag er tot voor kort verwaarloosd bij totdat directrice Lys de stoute schoenen aantrok en navraag deed bij de eigenaar of het project er gebruik van mocht maken. Tegen een lage vergoeding mag  het project er nu volop gebruik van maken.
De kinderen kunnen nu elke dag zorgen voor hun eigen moestuintje en voor de, tot nu toe, 2 kippen en haan. De tuin is verdeeld in verschillende stukken waar de kinderen maïs, wortels, kalebassen, koriander en boontjes hebben gezaaid. Elk product heeft zijn eigen ruimte, dat afgezet is met bamboestokken. De oogst wordt weer gebruikt voor de lunch die de kinderen dagelijks ontvangen.

De kinderen leren verantwoording te dragen voor de natuur, zorg te dragen voor de gereedschappen en samen te werken met medeleerlingen. Het geeft de kinderen een bepaalde rust, die ervoor zorgt dat ze erna beter geconcentreerd hun huiswerk kunnen maken. Een uitkomst voor veel kinderen! Lang leve de moestuin!

Voortgang droomfonds Miriam
Velen van u hebben er voor gezorgd dat een stukje grond gekocht kon worden waarop begonnen is het land te egaliseren om er een huisje op te zetten voor de 5 kinderen van Miriam en de 2 kleinkinderen. De verwachting is dat zij Kerstmis in hun nieuwe huis kunnen vieren. Op de foto´s de 3 oudste kinderen en de advocate voor de ondertekening van het eigendom van de grond. In de volgende nieuwsbrief meer over de voortgang.

Afsluiting schooljaar Bendición de Dios
Het schooljaar zit er alweer op in Alotenango en op 21 oktober was de afsluiting van het schooljaar. Alle kinderen zijn overgegaan naar de volgende groep en dat is natuurlijk geweldig, maar voor de kinderen van groep twee was het extra speciaal. Zij hadden namelijk een echte diploma-uitreiking want in januari 2012 gaan ze naar groep 3: ´de grote school waar ze leren lezen en schrijven´. Gehuld in mooie kleding, met een afstudeerbaret met pluim erop stonden ze vol trots met hun diploma op het podium. Er was nog een optreden van een dansgroep en een duo speelde gitaar en zongen een aantal bekende Spaanse liedjes. Daarna konden alle kinderen nog van een heerlijke lunch genieten en toen was het tijd om naar huis te gaan en vakantie te vieren. Een afsluiting met folklore en heel veel tevreden en blije kindergezichten!

Gedichtenbundel "Gedachten"
Op 7 oktober werd in de bibliotheek van Berkel-Enschot het eerste gedrukte exemplaar van de prachtige gedichtenbundel "Gedachten" uitgereikt aan schrijfster Loes Westgeest. Loes deed begin dit jaar mee aan een schrijfwedstrijd die werd uitgeschreven door Bibliotheek Midden-Brabant. Zij won deze wedstrijd. De opbrengst van haar boekje gaat naar Stichting Los Niños.  Loes hoopt met de verkoop van haar boekje "Gedachten" een steentje te kunnen bijdragen aan dit geweldige project. De boekjes verkopen als zoete broodjes en er is al ruim 900 euro overgemaakt. Chapeau Loes.

Wilt u ook in het bezit komen van een boekje mail dan naar loeswestgeest@gmail.com.

Els van Rossen neemt afscheid van bestuur
Nadat Els met 2 vriendinnen in 2005 bij Los Niños in Guatemala letterlijk de handen uit de mouwen kwam steken (orkaan Stan had net verwoestend werk verricht), werd ze vrijwilligerscoördinator in Nederland. Jarenlang heeft ze jonge mensen gemotiveerd om naar Guatemala te gaan. In 2008 werd ze bestuurslid. Ze geeft het stokje nu graag door.

Dank je wel Els voor je inzet voor Los Niños.

Fiscale attesten België
Als Belgische donateur kon u tot op heden een fiscaal attest ontvangen door uw donatie te storten op de rekening van VOLENS.
Op 29 september jl. ontvingen wij een brief van Volens met de volgende inhoud: "De vereniging bevindt zich in een moeilijke situatie. Ze kan haar opdracht niet meer volledig waarmaken en moet uitkijken naar drastische oplossingen. De Algemene Vergadering van 10 september heeft zich uitgesproken om te ontbinden." Er is dus voor onze Belgische donateurs geen mogelijkheid meer om via Volens een fiscaal attest te ontvangen. Ook kan Volens geen alternatieven aanreiken om in de toekomst fiscale attesten te bekomen. Voor directe stortingen vanuit België naar Los Niños (zonder fiscaal attest) kunt u de  volgende richtlijnen volgen: SWIFT/BIC RABONL2U en IBAN NL94 RABO 0166820709.

De verkiezingen in Guatemala
De eerste ronde van de verkiezingen is achter de rug en op 6 november is de tweede en beslissende ronde voor wie de  nieuwe president zal worden. Van zaterdagochtend 5 november tot zondagnacht 6 november mag er geen druppel alcohol verkocht worden in de winkels en ook in restaurants mag er geen alcohol geschonken worden. Dit om te voorkomen dat de mensen laveloos zijn of geweld gaan gebruiken als hun favoriet niet wint.

Colora festival in Eindhoven
Eind september vond er een kleurrijk festival plaats in Eindhoven waar ook Ana-Maria bij aanwezig was. De stand van Los Niños trok veel belangstelling en we deelden de stand met een groep enthousiaste Guatemalteken die in Nederland wonen. Een van hen is Barista, dit is een professional die zeer goed getraind is in het zetten van verschillende soorten koffie. Het woord Barista is afkomstig uit Italië.

Naast de stand stond Marisha met haar prachtige weefproducten uit Guatemala. Zij dingt mee naar de wereldprijs met haar project Y´abal. Het enthousiasme van deze jonge vrouw is enorm groot en ik zou u allen willen vragen om uw stem uit te brengen op Y´abal om de publieksprijs te winnen van 10.000 euro. Doe het voor 7 november want op 10 november wordt de winnaar bekend gemaakt.

Fairtrade Y'abal Handicrafts (en méér dan dat!) project uit Guatemala dingt mee naar de Wereldprijs voor de wereld van morgen.
De producenten van Y'abal Handicraft: http://www.yabal-shop.com/ worden eerlijk beloond voor hun kunstige weefwerken maar zijn ook bezig het assortiment ecologisch verantwoord te maken. De organisatie voert ook een sociaal programma om het leven in de vier aangesloten ‘yabal-dorpen' structureel te verbeteren. Via microkrediet bijvoorbeeld, of door te zorgen voor betere watervoorzieningen. Breng uw stem uit op dit project, via http://www.voordewereldvanmorgen.nl/project/y%E2%80%99abal-handicrafts-hoop-doet-wleven! DOEN HOOR! Alvast enorm bedankt voor uw support!
Marisha Maas

Veiligheidsraad van de Verenigde Naties
Guatemala is naast Pakistan, Marokko, Togo en Azerbeidzjan gekozen om zitting te nemen in 2012 en 2013 als lid van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties. Er zijn vijf permanente leden met vetorecht: de Verenigde Staten, Rusland, China, Groot-Brittannië en Frankrijk.

Benefiet kerstgala in Venray op 9 december 2011
Ambassadeurs Jan en Alda doen er alles aan om ervoor te zorgen dat ook in 2012 het project Semilla de Esperanza y Amor in San Mateo weer kan blijven draaien. Het benefiet kerstgala belooft een prachtige avond te worden en er zijn nog kaartjes voor verkrijgbaar. Dus twijfel niet en bestel een kaartje, want het belooft een geweldige avond te worden.

Feest van Los Niños in 2012
Het 10 jarig bestaan van Los Niños mag natuurlijk niet ongemerkt voorbij gaan. Vergeet niet alvast de datum 22 april 2012 in uw agenda te noteren. Het belooft een bijzondere zondag te worden bij Interpolis in Tilburg. Waar u vanaf 11.00 tot 18.00 uur vermaakt zult worden. Wij vertellen u er verder nog niks over, maar een uitgebreid programma zal u tijdig toegestuurd worden.

Dank weer voor alle support die wij mochten ontvangen
We kunnen het maar niet voldoende herhalen hoe blij we zijn met uw steun in welke vorm dan ook. Dat geeft ons zeker kracht om door te gaan en we hopen dat u ons in 2012 ook wil blijven helpen.

Muchisimas Gracias.

Team Guatemala