Nieuwsbrief september 2010

De derde nieuwsbrief van 2010 is uit met het laatste nieuws rondom de hevige regenval, maar gelukkig veel positieve berichten.

Bedankbrief Julio Garcia, Bendición de Dios in Alotenango n.a.v. storm Agatha
We kunnen onmogelijk negeren dat er heel wat families zijn die leven in onaanvaardbare omstandigheden en nog weinig kans hebben op een beter leven. Daarom is het zo belangrijk dat we onze handen uit de mouwen blijven steken, blijven vechten voor betere leefomstandigheden en vooral blijven zoeken naar mogelijkheden om hen te helpen. Vandaag kan ik echter met de hand op het hart zeggen dat we er voor 200% in geslaagd zijn om deze gezinnen te omringen met onze liefde en hulp, na alle doffe ellende die de storm Agatha hier aangericht heeft.

Lees hier verder.....

Virginie weer terug van zwangerschapsverlof
Ana-Maria is erg blij dat Virginie weer voor halve dagen is begonnen. In de ochtenden heeft ze oppas voor de kleine Mateo en ze heeft weer heel veel zin om aan de slag te gaan.

Per 1 september hebben wij er een Guatemalteekse collega bij, Julio Fernando Castellanos. Julio spreekt vloeiend Engels en Spaans en leert de kneepjes van het vak van Virginie en Ana-Maria. Hij is 3 maanden op proef en in de volgende nieuwsbrief hopen wij te kunnen melden dat hij definitief aan het team Guatemala is toegevoegd.

Rob & Marlous nemen cheque van € 3.158,67 in ontvangst voor Stichting Los Niños
Op 12 oktober 2009 hebben de leerlingen van basisschool Sint Johannes en de bewoners en vrijwilligers van Zorgcentrum Bethanië in Mierlo een sponsorloop gehouden voor Stichting Los Niños. De sponsorloop, onderdeel van het project ‘Jong leert van oud en oud leert van jong', was een groot succes. Rob - oud-leerling van de basisschool en oom van Rens uit groep 2 en kleinkind van Mevrouw Janssen die in Zorgcentrum Bethanië woont - en Marlous, hebben zelf 6 maanden in Antigua gewoond en vrijwilligerswerk gedaan voor Stichting Los Niños.

Op 15 maart 2010 hebben zij alle leerlingen en ouderen verteld over hun ervaringen middels een interactieve presentatie. De kinderen en ouderen konden hun ogen niet geloven bij het zien van de beelden over de woon- en leefsituatie van de Guatemalteekse kinderen. Aan het einde kregen zij een cheque van maar liefst  € 3.158,67 uitgereikt. Wat een topprestatie en iedereen die hieraan heeft meegewerkt willen we dan ook heel erg bedanken! Muchas Gracias.

Ook in Nederland blijven Rob & Marlous actief voor Stichting Los Niños. Mocht u interesse hebben in een interactieve presentatie op een basisschool, feestje of ergens anders, stuur dan een mailtje naar marlous.hoitink@gmail.com.

Vrijwilligster Elsemieke vertelt over haar stage bij EducArte
De 20 jarige vrijwilligster Elsemieke Grooters zocht voor haar opleiding Culturele en Maatschappelijke Vorming een stageplek. Ze kwam via Los Niños terecht bij EducArte, een kleine stichting in Ciudad Vieja net buiten Antigua. EducArte bestaat uit een jong team dat zich inzet om situaties te verbeteren in de samenleving door middel van educatie, expressie (theater, dans en kunst) en sociale vaardigheden.

Na de Agatha ramp besloot EducArte zich in te zetten door getroffen families in 3 verschillende dorpjes te helpen de leefomstandigheden te verbeteren, met financiële steun van Los Niños. Ze vertelt, elke zaterdagmiddag hebben we een meeting met families waarin de laatste ontwikkelingen worden besproken. Samen met de oprichters van EducArte, Rafael (socioloog) en  dochter Alejandra Hernandez,  proberen we de families te organiseren en ze te leren als een zelfstandige gemeenschap te handelen. Ik vergezel hen naar de meetings en doe interactieve spelletjes. Om een beter beeld van de situaties van de gezinnen te krijgen ben ik een sociaal economisch onderzoek aan het afronden. Het gaat vooral over hoe de families samen leven, de samenstelling van een gezin, hoeveel geld er  binnenkomt en hoeveel geld ze kwijt zijn per maand en natuurlijk hoe ze Agatha hebben beleefd en wat de effecten hiervan zijn op het gezinsleven. De families bestaan bijna allemaal uit 3 generaties. In de meeste gevallen is de oudste generatie de eigenaar van het terrein waar het huis op staat/stond en samen met kinderen en kleinkinderen woont/woonde. Op dit moment is er een tweesplitsing; de eigenaren die  ‘gesteund' worden door de gemeente en de jongeren die zonder dat voordeel zitten. EducArte probeert dit obstakel aan te pakken door de families te laten werken als één team. In het programma ontvangen ze educatie op het gebied van preventie en sociale vaardigheden.

"Ik ben heel erg blij dat Ana-Maria mij deze kans heeft gegeven en dat ik bij EducArte terecht ben gekomen.
Een ervaring om nooit meer te vergeten! "

Sportfestival 2010
In mei organiseerde CasaSito voor het eerst een sportfestival en dat bleek een groot succes te zijn. Kinderen van Semilla de Esperanza y Amor uit San Mateo en uit Alotenango waren fanatiek om een van de medailles te behalen. Op de foto reikt Ana-Maria de 1e prijs uit aan de meisjes uit Alotenango die de basketbal wedstrijd wonnen en aan de jongens uit San Mateo voor het winnen van de 1e prijs met voetbal.

Klik hier voor uitgebreide informatie over het sportfestival (in het Engels).

Muziekfestival 2010
Het 2e jaar dat het muziekfestival door Casasito werd georganiseerd was weer een groot succes en vond plaats in Alotenango.
Klik hier voor de uitgebreide impressie van deze dag (in het Engels). Dankzij een bijzondere donatie heeft Los Niños de prijzen in de vorm van geldcheques en gitaren kunnen doneren.

Nog iets heel liefs
Bij Alda en Jan, onze trouwe fondsenwervers uit Venray, stonden 2 kleine meisjes van 6 jaar aan de deur. Ze waren heel verlegen en na de vraag van Alda of ze iets kwamen vertellen, vroegen ze of zij de mensen waren die vorig jaar op hun school een presentatie hadden gegeven. Toen Alda dit bevestigde gaven ze haar een klein broodtrommeltje met daarin 30,09 euro. Ze hadden van wol armbandjes geknoopt, deze aan de deur verkocht voor de kindjes in San Mateo . Zo ontzettend schattig. Deze meisjes zien we al op termijn vrijwilligerswerk komen doen. En ze wilden ook nog wel op de foto voor de nieuwsbrief.

Oud vrijwilligster maakt sieraden
Hebben jullie al eens gekeken op de  website http://www.beaddesign.nl/. Edith van Marle maakt sieraden, waarbij de volledige winst naar Semilla de Esperanza y Amor in San Mateo gaat. Alleen de materiaalkosten worden verrekend, maar die zijn over het algemeen niet hoog. Je kunt ook een sieraad op maat laten maken. Alles wordt in een speciale verpakking per post verstuurd .

(oud)vrijwilligersborrel/bijeenkomst
Zet het vooral in je agenda, vrijdag 15 oktober 2010, herinneringen ophalen met (oud) vrijwilligers, informatie geven aan mensen die nog willen komen en heimwee krijgen naar het mooie Guatemala. Klik hier voor de uitnodiging. We hopen op een grote opkomst.

Kookles met Margarita
Tweemaal per week gaat Guatemalteekse Margarita naar Alotenango om de kinderen van de basisschool de beginselen van het koken te leren. Daarnaast speelt ook hygiëne een belangrijke rol en zoals op de foto´s te zien zijn de prachtige zwarte haren allemaal verstopt onder een kookmuts en hebben ze een schort aan. Ze hebben er veel lol in en na het eten, in dit geval van de pizza, bleef er geen kruimeltje over. Los Niños geeft een kleine kostenvergoeding aan Margarita.

Wederom aardverschuivingen
Dit bericht is van zondag 5 september. De aardverschuivingen door wekenlange zware regenval hebben weer heel wat levens geëist in Guatemala. Tientallen mensen kwamen om het leven toen de bus waarin ze zaten, werd bedolven onder een modderstroom. Reddings-werkers die bezig waren te zoeken naar slachtoffers werden vervolgens verrast door weer een nieuwe modderstroom. Hier kwamen minstens twintig mensen om.

Reddingsdiensten evacueerden tot nu toe ruim 5.300 mensen. Meer dan 26.000 anderen worden nog door de aardverschuivingen bedreigd, volgens rapporten van hulpverleners. President Alvaro Colom heeft de noodtoestand uitgeroepen.

Guatemala heeft volgens hem nauwelijks geld voor hulp aan de getroffenen, omdat het land de vorige ramp nog niet te boven is. Colom schat de schade die de wekenlange regens hebben veroorzaakt op 350 tot 500 miljoen dollar (270 tot 390 miljoen euro).

De afgelopen week is het weer iets stabieler geworden, meer zon en minder regen. Maar het orkaanseizoen is nog niet voorbij en er wordt nog heel wat regen verwacht. Gelukkig heeft deze keer niemand van de families in onze projecten door het noodweer schade opgelopen. De vele ongeruste mailtjes die binnenkwamen waren weer hartverwarmend. Dank aan jullie allen voor de gedachten aan de getroffen mensen.

Alice Lee van onze partnerorganisatie CasaSito was onderweg naar een afgelegen gebied toen zij ook getroffen werd door de zware regenval. Zie de foto´s.

Op zaterdag 18 september wordt in samenwerking met restaurant La Peña de Sol Latino en het Guatemala NGO netwerk, een benefiet concert en buffet georganiseerd. De opbrengst hiervan gaat naar de vele slachtoffers in de dorpen rond het meer van Atitlan die wederom zwaar getroffen zijn. De behoefte aan hulp is groot want velen hebben alles verloren. Los Niños biedt voor deze slachtoffers een geldcheque aan." De organisatie Mayan Families zorgt dat het geld op de juiste manier besteed wordt. Interessant om hun website eens te bekijken : http://www.mayanfamilies.org/.

Gezinsuitbreiding bij Ana-Maria
Op 7 augustus wandelde A-M met haar hond Keetje in de buurt van haar huis toen ineens Coco Chanel naast haar liep, een zwaar verwaarloosd puppie dat nog geen pak suiker woog en meer dood dan levend. Ze bleek al 8 dagen in de buurt rond te zwerven. Zonder nadenken nam A-M haar mee naar huis waar ze nu, 5 weken later, niet meer weg te denken is.  Het is af en toe nog wel een beetje opletten met de jaloerse Keetje, maar beetje bij beetje komt het goed.

Zie de 2 foto´s, een genomen op 7 augustus op de tafel bij de dierenarts en de tweede op 9 september in de tuin bij A-M. Heeft ze een goed kosthuis?

Vordering bouw San Mateo
Bijna is het dan zover en kan het centrum geschilderd worden en ingericht. Eind september verlaat de aannemer het pand. De aannemer en zijn werklui hebben veel last gehad van de regen, maar gelukkig is alles overkapt en kan het drogen van de muren beginnen. Voor de afwerking komen er uit Nederland een meubelmaker, die 2 maanden blijft  en een echtpaar komt 2 weken verven. Dit op geheel vrijwillige basis. De officiële opening zal plaatsvinden op woensdag 19 januari 2011. Als u erbij aanwezig wilt zijn dan bent u van harte welkom. Bijgaand een kleine foto impressie van de bouw tot heden.

Dank, dank en nogmaals dank
Aan iedereen die het weer mogelijk heeft gemaakt om de projecten te kunnen blijven ondersteunen. Vooral voor de inrichting van San Mateo komen er mooie donaties binnen en daar zijn we heel erg blij mee.