3e extra nieuwsbrief over de storm Agatha

Het is inmiddels 6 weken geleden dat de verwoestende storm Agatha in vele delen van Guatemala een enorme ravage heeft aangericht. Wij zijn ons ervan bewust dat dit nog maar het begin is van een heftig stormjaar. De tweede storm Alex heeft ook al behoorlijke schade achtergelaten, terwijl de werkzaamheden van het ruimen van modder van de storm Agatha nog in volle gang zijn.

De situatie in San Miguel Escobar
In San Miguel Escobar moet nog veel modder geruimd worden, maar daar moeten machines aan te pas komen. Ook moet de publieke gezondheid in de gaten worden gehouden om te voorkomen dat mensen ziek worden. De gemeente en buurtbewoners zijn een structurele samenwerking aangegaan om het opruimen te coördineren. De mensen die hun huizen zijn kwijtgeraakt zullen een andere woonplek krijgen, omdat het te gevaarlijk is om op dezelfde plek weer iets op te bouwen. Maar dat gaat allemaal niet zo snel en vele mensen worden nog opgevangen in kerken.

Maar de saamhorigheid is groot. De tweede zondag na de storm ben ik poolshoogte gaan nemen en zag hoe goed de samenwerking verliep. In een grote ruimte naast de kerk konden de getroffenen een levensmiddelenpakket ophalen. Het dorp was opgedeeld in verschillende sectoren en elke dag kon een andere sector een pakket komen halen met een knipkaart, waarvan de gegevens in een computer werden verwerkt. Ik vroeg wie de levensmiddelen cadeau had gedaan en mij werd verteld dat de mensen uit het dorp die niet getroffen waren, daar gezamenlijk voor gezorgd hadden.

Project EducArte
Een mooi voorbeeld hoe het moet gaan. Maar dat is zeker niet overal het geval. Het project EducArte uit Ciudad Vieja heeft daarom een programma ontworpen om in 3 zwaar getroffen gemeenschappen met in totaal 675 mensen te werken aan emotioneel herstel, preventie, saamhorigheid, informatie over hoe te handelen bij een ramp en bewustwording van moeder aarde. Voor dit programma is een jaar uitgetrokken en daarin willen ze vooral de vrouwen een vak laten leren, zodat zij minder afhankelijk worden. Ook zal het merendeel een alfabetiseringsprogramma volgen, want nog heel veel mensen kunnen niet lezen of schrijven. Bij dit programma zijn een psychologe, socioloog en kunstenaar betrokken. Los Niños zal financieel steunen zodat zij dit waardevolle plan kunnen uitvoeren. Op de foto is EducArte in San Miguel Escobar aanwezig om de kinderen wat verstrooiing te brengen met muziek, dans en een clown.

De 40 gezinnen in Alotenango en San Miguel Escobar die van Los Niños een bed en dekens hebben gekregen zijn u bijzonder erkentelijk. Vele mensen hebben we kunnen helpen met de eerste levensbehoeften zoals rijst, bonen, maïs, ingeblikt eten, maandverband, toiletpapier, luiers, gefilterd drinkwater en golfplaten om delen van de huizen te repareren.  Ook in andere delen van Guatemala, in enkele dorpjes vlakbij het meer van Atitlán in de regio Sololá, hebben wij via onze partnerorganisatie CasaSito kunnen helpen met levensmiddelenpakketten voor 300 families. Vanwege de verloren oogsten zijn de eerste levensbehoeften zoals maïs, bonen, bananen, tomaten, uien etc. enorm in prijs gestegen.  Door een ramp als deze profiteren b.v. bouwmaterialen bedrijven er flink van. Prijsafspraken kennen ze niet. Een week voor de ramp kochten wij golfplaten voor ons project in San Mateo en de dag na de ramp waren diezelfde golfplaten een euro per stuk in prijs verhoogd.

Op weg naar San Mateo Milpas Altas wordt met man en macht gewerkt om te zorgen dat de rivier niet meer buiten de oevers kan treden.

Alotenango.
De toegangsweg naar Alotenango is nog steeds afgesloten. Er ligt een enorme berg modder over de weg en gigantische keien die van de vulkaan Agua zijn gekomen. Op de foto moest er iemand naast gaan staan om te laten zien hoe groot de keien zijn. Ook hebben deze keien een groot deel van het asfalt weggeslagen. Via een omweg is de school gelukkig wel te bereiken. Half juni ging ik op een middag met de mensen van het project EducArte de school bezoeken. Het regende al heel de dag en hoe dichter we bij Alotenango kwamen hoe erger het werd. Van de kant van de vulkaan Agua gutste het water via de koffieplantages de weg op en veranderde de weg wederom in een modderpoel. Na het zien van die enorme kracht van water en vooral de kolkende rivier raakte ik zo geëmotioneerd, dat ik enkele uren mijn stem kwijt was. Ineens realiseerde ik me hoe dat voor de mensen moet zijn geweest die alles kwijt raakten op die bewuste zaterdag van 29 mei.

Muchas Gracias.
Het is een genot om op de bankrekening te zien dat er nog steeds gestort wordt voor de noodhulp. Eenieder die ons financieel gesteund heeft zal binnenkort een bedankbrief ontvangen. De verwachting is, dat er dit jaar nog vaker noodhulp zal moeten worden gegeven en we willen dan ook graag iets achter de hand houden zodat wij u niet weer hoeven lastig te vallen. Wij blijven steun geven waar nodig en blijven blij met donaties voor de noodhulp.

Op onze website is ook een derde fotoalbum beschikbaar met nog veel meer foto's : Tropisch storm Agatha 3