Nieuwsbrief Mei 2010

De tweede nieuwsbrief van 2010 ligt voor u met nieuws uit Guatemala. Veel leesplezier.

Mateo Alexander is geboren.
Op 21 april jl. is Virginie mama geworden van een gezonde, prachtige jongen met de namen Mateo Alexander. Hij werd thuis in Guatemala geboren en alles verliep zeer voorspoedig. Een hele nieuwe periode in het leven van Virginie en echtgenoot Evert is aangebroken, maar ze zijn "aapje"trots (9 maanden lang werd het kindje aapje genoemd). Een foto van Virginie toen ze 8 maanden zwanger was en natuurlijk de eerste foto´s van mama met Mateo.

Op http://www.youtube.com/watch?v=sdz5VWAkFFokunt u zien hoe de geboorte van Mateo aan de buitenwereld bekend werd gemaakt. Tot september is Virginie met zwangerschapsverlof en zal daarna voor halve dagen komen werken. Als u haar wilt feliciteren kan dat via haar e-mail adres virginie_roussel@hotmail.com.

Bouw educatief centrum San Mateo van start gegaan.
Op 13 april jl. is men gestart met de bouw van het educatief centrum voor Semilla de Esperanza y Amor in San Mateo. De Canadese architect Knut heeft, evenals voor Alotenango, ook voor dit centrum weer gratis de tekeningen gemaakt. De nog jonge dochter van de aannemer is ook architect en Knut ziet potentieel in haar en leert haar gaandeweg de bouw de fijne kneepjes van het vak.

Een citaat uit een e-mail van een trotse Lys Flores, de directrice van Semilla de Esperanza y Amor: "Ik ga heel vaak kijken naar de bouw en zie hoe mooi het gaat worden en ik wil dan ook iedereen feliciteren die dit mede mogelijk maakt. Ik ben er zeker van dat er in de wereld niets mooiers is dan dit gebouw. En weten jullie waarom? Omdat hier de mooiste kinderen zijn en ik me iedere dag zo gelukkig voel dat ik kan geven en helpen. En dat ik dank je wel kan zeggen tegen iedereen die me helpt, op wat voor manier dan ook."

Benefietconcert voor bouw educatief centrum.
Op 15 mei jl. organiseerden Jan en Alda in Venray een benefietconcert. Een aantal bekende bands uit Venray traden op in "De Witte Hoeve", een groot partycentrum. Alda en Jan en waren helemaal in stijl in hun Maya kleding en gaven een presentatie over San Mateo. Dat maakte indruk op de aanwezige gasten. De zaal liep redelijk vol, de sfeer was goed en iedereen goed gemutst. Er kan weer een prachtig bedrag van 2500 euro overgemaakt worden. Verder kwam de plaatselijke krant filmen voor Venray TV en zal lokaal uitgezonden worden. Alda en Jan zijn nog steeds enorm enthousiast en gaan gewoon door met geld binnenhalen.

Op 5 juni de dag van de fooi, op 17 juni een benefiet kookworkshop en op 3 juli staan ze op de werelddag. Dit alles in Venray. Los Niños is trots op mensen zoals Jan en Alda die zoveel energie steken in het mede mogelijk maken van de bouw van het educatief centrum in San Mateo. Chapeau!

Jonatan Dubon naar de Verenigde Staten.
Jonatan werkt sinds 2 ½ jaar in een restaurant "Bistrot 5" in Antigua. Zijn baas komt uit de Verenigde Staten en is zeer tevreden over Jonatan en heeft hem de kans gegeven om 9 maanden in de Verenigde Staten te gaan werken in een chique resort waar hij de fijne kneepjes van het runnen van een hotel of restaurant kan leren. Een geweldige kans die hij met beide handen heeft aangegrepen. Wie had dat kunnen denken toen Los Niños zijn moeder met haar 5 kinderen 8 jaar geleden van de vuilnisbelt in Guatemala stad naar een naburig dorpje van Antigua haalde.

Resultaten over 2009 zijn beschikbaar.
Op de voorpagina van de website kunt u het jaarverslag 2009, de jaarrekening 2009 en het activiteitenplan 2010 lezen of als een pdf bestand downloaden.

Stichting T.E.S.S. Unlimited
Tessa de Goede woont in Guatemala en helpt via haar stichting onder andere ondervoede kindjes en zorgt ervoor dat kindjes met een hazenlip geopereerd kunnen worden. Een nog veel voorkomend probleem hier. Vanuit Los Niños wilden wij graag helpen en hebben haar een donatie gegeven om het kindje Prisclin van 4 maanden oud te laten opereren. Het kindje heeft naast een zeer gecompliceerde hazenlip ook nog de 3 middelste vingers van het linkerhandje aan elkaar zitten en een infectie aan de teelballen. Hij ligt in het Hermano Pedro ziekenhuis in Antigua waar Tessa elke dag te vinden is. Bij haar is Prisclin zeker in goede handen.

Wilt u meer weten over het werk van Tessa, bezoek dan de website: www.tessunlimited.nl

Familieprogramma in Alotenango.
Op 11 mei jl. was de afsluiting van het familieprogramma in Alotenango. Gedurende 8 weken werden 8 families gevolgd. Alle families kregen een certificaat na afloop en ze zullen eens per maand nog bezocht worden om te kijken of het geleerde ook in de praktijk wordt gebracht. Moeder Gloria op de foto met haar 6 kinderen was altijd aanwezig en bracht de kleinste, Josué, mee. Deze en andere kleine kinderen werden opgevangen door vrijwilligers van Los Niños tijdens de sessies.Het uitvoerende familieteam was zeer tevreden over dit pilot project en wil het graag in juli van dit jaar nog eens herhalen met 20 nieuwe gezinnen.

Marlous en Rob getrouwd.
In onze nieuwsbrief van september 2009 vermeldden wij dat Rob in de school in Alotenango, ten overstaan van alle kinderen, Marlous ten huwelijk vroeg. De belofte hield stand en na terugkeer van hun wereldreis zijn ze op Paaszaterdag 3 april jl. in het huwelijk getreden. Al springend op een grote trampoline laten ze zien hoe blij ze met elkaar zijn.

Tentoonstelling "De naakten kleden, 25 jaar Vincentshop".
‘De naakten kleden, 25 jaar Vincentshop', de expositie die Stadsmuseum Tilburg laat zien in het Peerke Donders Paviljoen is op 16 april van start gegaan en nu al een groot succes! De tentoonstelling is te zien tot 17 oktober. Voor meer informatie bezoek de website www.peerkedonders.nl.

In april werd ook het 25-jarig jubileum gevierd van de Vincentshop in Tilburg. Omdat het werkbestuur van de Shop meende dat bij een feestje ook een cadeautje hoort, werden 25 projecten, waarmee een band bestaat, uitgenodigd bij deze receptie aanwezig te zijn. Ieder project mocht een geldbedrag van 2.000 euro in ontvangst nemen. Blij verrast waren wij dat ook Los Niños bij die 25 projecten hoorde. De prachtige donatie gaat naar het studiefonds.

Doorhaling in de agenda 10.10.10.
We hadden u in een eerdere nieuwsbrief gevraagd om alvast zondag 10.10.10 te reserveren in uw agenda voor Los Niños. Er zijn nieuwe ideeën ontstaan die niet op die datum uitgevoerd kunnen worden. In een latere nieuwsbrief zullen wij u berichten wat die ideeën inhouden.

Vrijwilligers gevraagd.
De aanwas van nieuwe vrijwilligers is op dit moment erg klein. Al vragend komen we erachter dat het, naast de economische crisis, vooral te maken heeft met de veiligheid in Guatemala. Wij kunnen melden dat het hier heel goed vertoeven is, met gebruik van gezond verstand en geen extreem gedrag. De projecten van Los Niños en het veelzijdige land Guatemala, heten je van harte welkom. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Lisette Rikkers, vrijwilligerscoördinator in Nederland, vrijwilligers@losninos.info.

Bergen verzetten zomerfeest
Het team van Bergen Verzetten voor een kind is weer hard aan het trainen voor de bergmarathon Sierre-Zinal op 8 augustus aanstaande. Het doel van het team is dit jaar voor zoveel mogelijk kinderen van Join!forkids een scholarship te kunnen sponsoren. Dit betekent dat hoe meer geld er wordt ingezameld des te meer kinderen via het Join!forkids scholarships fonds een schoolopleiding kunnen volgen én afmaken. De Nederlandse initiatiefnemers van Stichting Peduli Anak, Los Niños, Elly's Kids en Stichting MÀS monitoren de kinderen ter plekke en brengen verslag uit van hun voortgang.

Naast de zware fysieke uitdaging is het team ook dit jaar bezig met FUN raising voor de kinderen van Join!forkids. Om het team hierin te steunen nodigen we je uit voor het jaarlijkse bergen verzetten feest. Dit keer wordt het een zomer feestavond met weer een geweldige veiling. Klik hier voor de uitnodiging. Om te lezen aan welke dromen van welke kinderen je bijdraagt en om kaarten te bestellen, verwijzen we je graag naar de website www.bergenverzetten.nl

Muchas Gracias.
En uiteraard willen wij wederom iedereen hartelijk danken voor het mogelijk maken van het bijzondere werk in Guatemala.Vele kinderen hebben dankzij uw steun de weg naar de basisschool en hogere opleidingen gevonden en dat is wat we willen bereiken want........

"Educatie is het meest krachtige wapen dat gebruikt kan worden om de wereld te veranderen"