Nieuwsbrief Maart 2010

Lieve mensen,
Het jaar 2010 is al 3 maanden oud en hoog tijd voor nieuwe wetenswaardigheden uit het prachtige Guatemala. We mochten in deze eerste maanden al veel bezoek uit Nederland ontvangen en met trots de projecten laten zien. Ook zijn we tevreden met de vrijwilligers die zich vol enthousiasme inzetten voor de verschillende projecten van Los Niños.

Bezoek voorzitter en penningmeester
Jan Jongerius en Henry Dix, respectievelijk voorzitter en penningmeester van Stichting Los Niños, hebben een succesvol bezoek gebracht aan de projecten van Los Niños in Guatemala. Zie bijgaande foto´s van de heren al dansend in Chimachoy. Alles bij elkaar waren ze maar 1 week hier en er was dan ook een strakke planning om met iedereen de gewenste en vruchtbare gesprekken te hebben. Ze gingen zeer tevreden terug naar Nederland en maakten de reis op eigen kosten.

Nieuwe vrijwilligerscoördinator in Nederland
Na 5 jaar intensieve samenwerking heeft Els van Rossen haar stokje als vrijwilligerscoördinator doorgegeven aan Lisette Rikkers, oud vrijwilligster. Els blijft nog wel als bestuurslid aan Los Niños verbonden. Wij willen onze bijzondere dank uitspreken aan Els voor de fijne samenwerking die altijd soepel verliep. Wij heten Lisette van harte welkom en met haar komst zijn er ook wat dingen veranderd in de rol van de vrijwilligerscoördinator.
Om het team in Guatemala niet teveel te belasten met vragen van toekomstige nieuwe vrijwilligers, zal Lisette in eerste instantie hun vragen beantwoorden. Zij heeft diverse malen in Guatemala gewerkt en weet van de hoed en de rand.
Voor informatie en vragen : vrijwilligers@losninos.info.

Bedankbrief van directrice Laura uit Chimachoy namens een moeder
De moeder van studente Juanita in Chimachoy heeft baarmoederkanker. Het is een van de armste families in Chimachoy. Het medisch fonds van Los Niños heeft bijgedragen in de kosten van het transport naar de hoofdstad, de onderzoeken en vitaminen voor de moeder. Directrice Laura is diverse malen meegegaan om haar te helpen met aan- en uitkleden en met het schoonmaken van een hand die maar bleef bloeden. Eind februari waren de laatste onderzoeken.

Het gaat al beter met haar, omdat ze goede vitaminen krijgt en een speciaal drankje tegen bloedarmoede. Deze combinatie geeft haar de mogelijkheid om weer op eigen kracht te lopen en alleen in een bus te kunnen stappen.

Laura eindigt haar brief met: "Heel erg bedankt voor de hulp aan de moeder van Juanita. Stichting Los Niños is een zege voor velen in Guatemala en zeker voor mij. Dat God jullie moge zegenen Ana-Maria, Virginia, vrijwilligers en alle donoren."

Nieuw schooljaar in Alotenango begonnen.
In het Centro Educativo Melanjoco in Alotenango is het schooljaar op 25 januari van start gegaan. Twee eerste klassen erbij van elk 25 enthousiaste nieuwe kinderen. Gloria, op de foto met een van de klassen die zij les geeft,  is vorig jaar afgestudeerd als onderwijzeres en kan haar studie nu in de praktijk brengen. De kinderen zijn heel erg tevreden over de nieuwe juf. Ook het computerlokaal is er klaar voor.

Uitreiking schoolspullen in San Mateo en bouw educatief centrum
Ook het huiswerkbegeleidingproject "Semilla de Esperanza y Amor" in San Mateo krijgt nu structurele steun van Los Niños. Dankzij diverse donaties kregen alle kinderen een pakketje met schoolspullen en de beursstudenten kregen een rugzak en stof om een uniform van te maken. De 13 beursstudenten gaan naar de middelbare school en worden door Los Niños gesponsord via hun partner CasaSito. Tijdens deze feestelijke bijeenkomst benadrukte directrice Lys Flores sterk het belang van naar school gaan. Dit jaar hopen we er een nieuwe educatief centrum te kunnen bouwen.
Jan en Alda, zeer begaan met het project, organiseren in Nederland diverse activiteiten (waaronder "wandelen voor het goede doel" door Truus Kusters) en willen daarmee een groot bedrag binnenhalen voor de bouw van het educatief centrum. Wees allen welkom!

Computerleraar Chimachoy
Henry Isaac Cojan uit San Andres Itzapa, is de nieuwe computerleraar die dit jaar begonnen is en betaald wordt door Los Niños. Een jongeman zonder poespas die goed les kan geven.
Hij komt elke dag te voet de berg opgelopen, 8 kilometer stijgend en 8 kilometer dalend terug. Hij is de oudste uit een gezin van 6. De ouders zijn 10 jaar geleden gestorven en de verantwoordelijkheid om zijn broers en zus te laten studeren, lag bij hem.

Alle broers hebben een bestemming gevonden en hij zorgt nu nog voor zijn 15-jarige zus die naar de 2e klas van de middelbare school gaat.

Hij heeft in extreme armoede geleefd, maar heeft de kracht gevonden om eruit te komen door te werken en in de avonduren te studeren. Hij is dan ook heel dankbaar dat hij nu als leraar iets kan betekenen voor de jongeren in Chimachoy.

Esteban Torre
Esteban is een jongen van 17 jaar die met een studiebeurs van Los Niños het 2e jaar van een electronica opleiding volgt en wat helemaal bij hem past. Van Rafael, een Canadese vriend van Ana-Maria, kreeg Esteban in de vakantieperiode elke dag 1 uur privé les Engels. En na enkele weken sprak hij al een aardig woordje Engels en was enorm gemotiveerd.

Daarom konden we voor Esteban een gratis studiebeurs krijgen aan een privé Engelse school. Hij gaat nu elke zaterdag van 2 tot 5 uur daarheen en is de beste van de klas. Wij hopen dat er voor hem een mooie toekomst is weggelegd.

Familieprogramma.
We zijn van start gegaan met een nieuw programma binnen de school Bendición de Dios in Alotenango. Tijdens een 8-tal wekelijkse sessies zullen we met 10 geselecteerde kansarme families werken rond opvoeding.

Vele kinderen slagen niet op school of zitten met een enorme achterstand. Dit is vaak niet te wijten aan een gebrek aan intelligentie maar aan een ongezonde thuissituatie (kindermisbruik en -verwaarlozing, alcohol- of drugsverslaving van de ouders, emotionele beperkingen van de ouders, gebrek aan empathie, liefde, begrip, stimulatie).

Tijdens de sessies willen we de ouders alternatieve methodes van opvoeding aanreiken en werken rond communicatie en gedrag om de familieband te versterken en het samenleven gemakkelijker en aangenamer te maken. Dit programa wordt olv Virginie  uitgevoerd door de Belgische Anneleen Haeck (uitgestuurd danzij de Belgische ONG Volens) en de Guatemalteekse psychologiestudente Deisy Loren en een aantal buitenlandse vrijwillige studenten.

Vrijwilligers gezocht voor het familieprogramma.
Voor het kunnen uitvoeren van een tweede module binnen het voorgenoemde Familieprogramma in Alotenango zijn we nog op zoek naar gemotiveerde vrijwilligers met een achtergrond in de sociale sector. Deze module zal plaatsvinden in de maanden juli en augustus. Een belangrijke vereiste is het goed beheersen van de Spaanse taal.

Indien er interesse is, gelieve contact op te nemen met Lisette Rikkers, vrijwilligerscoördinator in Nederland, email vrijwilligers@losninos.info.

Watersnood in Peru
In de nieuwsbrief van december vertelde Ana-Maria over haar bezoek aan het project van Por Eso in Peru. Begin februari hoorden we over de grote watersnood in het gebied waar Por Eso werkt en kregen we een verzoek om noodhulp. Na de orkaan Stan in 2005 weten wij hoe belangrijk het is om snel hulp te kunnen bieden, maar daar is wel geld voor nodig. Los Niños heeft meteen geld overgemaakt zodat Jolanda en Simone eerste noodhulp konden verrichten. Hulp is nog steeds hard nodig voor de wederopbouw. Helpt u ook? Zie ook bijgaand kort filmpje met de eerste impressies van de noodhulp.

Fiscale attesten België
Bent u een Belgische donateur en wenst u een fiscaal attest te ontvangen? In dat geval mag u (voor donaties vanaf 30 euro) storten op de rekening van VOLENS VZW (736-4020399-07) met de vermelding "Guatemala - Los Ninos". VOLENS stort het geld op de rekening van Los Niños en verstuurt ook de fiscale attesten naar de Belgische donateurs.
Opmerking: Voor de administratie van Volens wordt 5% van elke gedane donatie door Volens ingehouden.
Voor stortingen vanuit het buitenland (zonder fiscaal attest): SWIFT/BIC RABONL2U en IBAN NL94 RABO 0166820709.

Alle donaties worden beheerd door Stichting Los Niños, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 41098404.

Interessante nieuwe websites
Vrienden van het eerste uur, Jan en Ineke de Smidt, raakten zo verliefd op Guatemala dat ze al 6 jaar lang elk jaar voor langere tijd terugkomen om het land nog beter te leren kennen en projecten te bezoeken. Zij vonden een interessant waterproject in de hooglanden en via hun website http://www.narucando.nl/ kunt u volgen wat zij daar doen. Daarnaast hebben ze nog een algemene website gemaakt http://www.stichtingayudamaya.nl/  waarin ze o.a. steun vragen voor Los Niños.

Jan en Ineke, enorm bedankt voor jullie inzet en enthousiasme.

Filmpje over de Maya kalender
De oude Maya cultuur uit Mexico en Guatemala heeft prachtige kennis achtergelaten over de sterren en de kalender.
Klik hier om het te bekijken.

Ook carnaval werd weer groots gevierd
Met 3 busjes vol gezellige Hollandse en Belgische mensen vertrokken we op 13 februari naar de hoofdstad voor het jaarlijkse carnavalsfeest. Ana-Maria heeft de titel als prinses carnaval overgedragen aan een nieuwe prins en ze zei in haar afscheidstoespraak dat ze voortaan graag als prinses door het leven wilde gaan en zo was ze ook gekleed.

Gracias, dank je wel.
Graag eindigen we deze nieuwsbrief weer met dankzegging aan alle lieve mensen binnen en buiten Nederland die het mogelijk maken dat Los Niños haar werk in Guatemala kan blijven doen.