15 JULI OPENING SCHOOL IN ALOTENANGO

Opening

Met trots presenteren we in deze nieuwsbrief het nieuwe schoolgebouw in Alotenango.
Allereerst willen wij onze enorme dank uitspreken aan SKG, Stichting Kinderprojecten Guatemala. Met SKG hebben we een samenwerkingsverband. Zij hebben 50% van de bouwkosten voor hun rekening genomen en 50% van de jaarlijkse exploitatiekosten voor de komende 5 jaar.

schoolhekDe voorzitter van SKG, Wolter Sillevis Smitt, was met zijn gezin afgereisd naar Guatemala om deze bijzondere gebeurtenis mee te beleven. Lees hieronder zijn ervaring.

"Op 14 juli hebben we een bezoek gebracht aan de school in Alotenango. Bij de eerste aanblik van het gebouw was ik sprakeloos. Met het SKG-logo op het hek en op de t-shirts van de kinderen werd alles ineens werkelijkheid. Al het werk dat we met z'n allen de afgelopen jaren hebben verzet kwam bij elkaar. De school staat er schitterend bij. Het is een mooi solide gebouw, zeer vernuftig ontworpen met doorkijkjes en slimme lichtinval, waardoor er een frisse en inspirerende sfeer heerst. De kinderen kunnen er met recht trots op zijn. We hebben uitgebreid kunnen rondkijken en waren ondertussen getuige van de laatste voorbereidingen. Nog een schilderij ophangen, doek over het naambord, de slingers ophangen en de laatste repetities voor de liederen en het toneelstukje."

school lokaal1 lokaal2

15 juli was het dan echt zover, de dag waar we allemaal lang naar uit hadden gekeken. De lucht was strakblauw en de weergoden waren ons zeer gunstig gestemd en zo bleef het de hele dag.

gemeenschapshuis julio AM&Virginie

In het gemeenschapshuis van Alotenango hadden honderden kinderen en andere genodigden zich verzameld. De sfeer was uitstekend: op het podium kinderen in klederdracht, de zaal helemaal aangekleed met palmbladeren, geweven doeken, honderden ballonnen en typische  Guatemalteekse marimba muziek op de achtergrond. We waren blij met de aanwezigheid van Els Van Rossen, afgevaardigde van het bestuur van Los Niños Nederland, van de Nederlandse ambassadeur evenals de burgermeester van Alotenango, naast nog een groot aantal genodigde vrienden en bekenden uit binnen- en buitenland.

VlaggenDe ceremonie zat mooi in elkaar: de vlaggen van Guatemala en Nederland werden door enkele kinderen naar het podium gebracht en beide volksliederen werden gespeeld, voor iedereen een emotioneel moment! Er waren verschillende speeches en dankbetuigingen, met als belangrijkste boodschap dat dit prachtige schoolgebouw kansen biedt aan jongeren om aan hun toekomst te bouwen en dat er een toekomstige leider van Guatemala uit voortkomt. Uiteraard kregen architect Knut Jauer, Wolter Sillevis Smitt van SKG, Los Niños en ook directeur Julio Cesar Garcia een daverend applaus en een mooie oorkonde. Een dansje en toneelstukje door enkele kinderen maakten het feest compleet.

Straat2 Straat1

Na afloop van dit officiële gedeelte gingen we in een lange stoet door de straten van Alotenango naar de school. De straat was helemaal versierd met palmbladeren, ballonnen en vlaggetjes. Op de grond waren dennennaalden gestrooid. Het leek wel een sprookje. Bij de school aangekomen werd het lint doorgeknipt door de oudste leerling Florentin en de jongste leerling Sandra.

Onthulling naam
De voorzitter van SKG, Wolter, mocht het naambord van het nieuwe schoolgebouw onthullen: "Centro Educativo Guate Niños Melanjoco".
Eindelijk konden de ouders, kinderen en genodigden een rondje door de school maken. De kinderen zelf hadden weer plaats genomen in de schoolbanken om zo hun klassen "in bedrijf" aan iedereen te showen. Gelukkig voor hen duurde dit niet te lang, ze kregen al snel een feestelijk pakketje met een broodje, een drankje en een zakje met koekjes.

Clown1 Clown2
Dit alles speelde zich af op straat voor de school. Tijdens het verorberen van het lekkers werd iedereen vermaakt door een 3-tal clowns die iedereen aan het lachen kregen.
Zo konden zij ook hun eigen feestje van de nieuwe school vieren. De trotse en blije blikken spraken boekdelen.

Bijzonder was nog dat de actieve vulkaan Fuego, waar je vanuit de school op uitkijkt, tegen het einde van de festiviteiten met een rookpluim duidelijk zijn goedkeuring gaf aan dit mooie project. Een kort siervuurwerk georganiseerd door Julio maakte deze dag helemaal compleet.

In de avond hadden we nog een gezellig diner in een restaurant met alle mensen die zich het afgelopen jaar hadden ingespannen. Het was een onvergetelijke dag.

Dank, dank, duizendmaal dank aan iedereen die heeft meegeholpen aan de verwezenlijking van deze droom. Zonder de belangrijke steun van u was het allemaal niet mogelijk geweest.

Team Guatemala
Virginie en Ana-Maria

p.s. kijk voor nog veel meer foto's op ons speciale fotoalbum van de opening.