Nieuwsbrief juni 2009

Lieve allemaal,

Een tussentijdse nieuwsbrief die voor het grootste deel in het teken staat van de opening van het nieuwe educatieve centrum Guate Niños Melanjoco in Alotenango en de feestelijkheden daaromheen.

EeLogo Los Ninosrst wat wetenswaardigheden:

Logo Los Niños
De opening van de nieuwe school is een mooi moment om het nieuwe logo van Los Niños te introduceren. Naast de foto banner hebben we nu ook een logo. Het logo symboliseert dat de grote hand de kleine helpt en andersom.

Nieuwe domeinnaam Los Niños
Voor vele buitenlandse mensen is het uitspreken van Stichting Los Niños erg moeilijk. Daarom hebben we ook de domeinnaam van Los Niños aangepast. Graag vragen wij u in uw adresboek Los Niños als volgt op te nemen:

e-mail adres : info@losninos.info
website : http://www.losninos.info/
e-mail adres vrijwilligerscoördinator : vrijwilligers@losninos.info
e-mail adres doegroep: activiteiten@losninos.info
e-mail adres secretariaat secretariaat@losninos.info

Esteban Torres

Van Esteban Torres, een 16-jarige studiebeursstudent van Los Niños sinds januari 2009, werd op een zaterdag de rugzak gestolen met daarin zijn 4 werkschriften en een technische rekenmachine. De maandag erna moest hij tussentijdse examens doen en had daarvoor de rekenmachine nodig. In tranen belde zijn moeder ons op om te vertellen dat hij geen examen kon doen zonder die rekenmachine. Zelf hebben ze geen geld voor een nieuwe en zij vroeg ons of wij konden helpen. Daar hoefden we niet lang over na te denken en hebben meteen een nieuwe rekenmachine voor hem gekocht.

Vaderdag in Chimachoy
Op woensdag 17 juni zijn we met een busje vol naar Chimachoy gereden om daar met de Telesecundaria studenten vaderdag te vieren. Alle studenten hadden een soort oorkonde voor de vaders gemaakt met erop gedroogde bloemen en planten. Eén voor één bedankten ze hun vaders dat ze de mogelijkheid krijgen om te mogen studeren. Het was hartverwarmend.

Ook hebben we geweten dat het regenseizoen begonnen is. Met bakken kwam het de hele ochtend uit de hemel gevallen. De weg was een rivier geworden en we konden niet op het geplande tijdstip terug vanwege de zware regenval.

Chimachoy 2 Chimachoy 1 Chimachoy 3

Crus Lopez
Muziekleraar Chimachoy

Chimachoy heeft sinds enkele maanden een muziekleraar, Cruz Lopez Lopez . Op de dinsdagochtenden geeft hij van 7.30 tot 12.30 uur muziekles aan de 3  klassen. Hij is een zeer bevlogen leraar en zaterdag 21 juni jl. is hij getrouwd.

Hipolito en SuzanSuzan van het timmerproject heeft eindelijk haar timmerman
Suzan Eleveld, die het timmerproject met heel veel enthousiasme runt, is heel blij dat ze eindelijk haar rechterhand gevonden heeft in de persoon van Hipólito. Hij is een 30-jarige man, getrouwd en heeft 2 kindjes van 2 en 5 jaar. Op zijn 13e jaar werd hij al opgeleid tot timmerman. Hij kan met alle machines omgaan en kent alle facetten van het timmervak, een echte duizendpoot. Ook als Suzan er niet is kan hij de boel draaiende houden. Ze kijken er beiden naar uit dat in november de timmerwerkplaats helemaal gerenoveerd gaat worden. Daardoor komt er veel meer ruimte bij en kan het timmerproject in 2010 op een veel hoger niveau gaan functioneren. Het salaris van Hipólito wordt door Los Niños betaald.

Ellen LipsNieuwe secretaris Los Niños
Wij zijn blij u te kunnen laten kennismaken met Ellen Lips-Reijn, de nieuwe secretaris van Los Niños. Ellen is getrouwd en heeft 3 kinderen. Frederique, één van haar dochters, heeft enkele jaren geleden in Guatemala voor Los Niños gewerkt. Ellen is 20 jaar werkzaam geweest als juriste. Nu schrijft ze korte verhalen en reisverhalen. Naast secretaris voor Los Niños is ze ook nog voorzitter van de Stichting OHM, voorlichter  Rode Kruis, afdeling Humanitair Oorlogsrecht. Een belangrijke taak van Ellen zal het versturen van de bedankbrieven naar aanleiding van donaties zijn.

Schilderen nieuwe school
Vele vaders en moeders gaven gehoor aan de oproep om de klaslokalen in de nieuwe school van een flinke laag verf te voorzien. Elke dag rond 16.30 uur kwam er een groep ouders helpen, vaak vergezeld van hun kinderen. Hartverwarmend om te zien.  Zij zijn allemaal zo blij dat hun kinderen in deze  prachtige school mogen studeren, dat ze daarom ook graag de handen uit de mouwen staken. Een oudere man zei dat hij ook wel graag in deze prachtige school Engels wilde leren en met de computer werken. Wie weet wat er in de toekomst nog allemaal gaat gebeuren.

Schilderen 1 Schilderen Schilderen 2

Adela en FilipaAankoop spullen nieuwe school
Met de dames Adela Cul en Filipa Cojolon, die ervoor zorgen dat de kinderen elke dag een gezonde snack krijgen, ging Ana-Maria naar de markt om nieuwe pannen, spatels, fluitketels, schorten, opscheplepels en nog veel meer te kopen. Wat een feest was het.

Nieuwe pannenAna-Maria met de geldbeurs en de dames die mochten aanwijzen wat ze wilden.

Er werd wel 3 keer hun maandsalaris uitgegeven en slim als ze waren zeiden ze tegen de verkoper, de seño heeft zoveel gekocht dan kunt u ons ieder wel een paraplu geven. En die hebben ze ook gekregen. Ze komen nooit buiten Alotenango, dus hebben we er maar een echt feestje van gemaakt met na afloop een lunch bij de Pollo Campero (de Guatemalteekse McDonald´s).

15 juli opening van het Centro Educativo Guate Niños Melanjoco
Nog maar 2 weken en de school wordt officieel geopend met een groot feest waar zo´n 1000 kinderen met ouders aanwezig zullen zijn. Eindelijk mogen de kinderen op woensdag 1 juli de nieuwe school betreden. Bijna anderhalf jaar hebben ze de school gebouwd zien worden en gelukkig is het dan zover. Na de opening brengen we verslag uit over de reacties van de kinderen en uiteraard van het openingsfeest. Onderstaande uitnodiging hebben we verstuurd naar vele genodigden. De tekening op de achtergrond is gemaakt door één van de leerlingen.

Invitacion

UitnodigingGroots kinderfeest op 19 juli in Nederland
Natuurlijk willen wij ook dat er in Nederland mee gefeest gaat worden. Daarom nodigen wij iedereen uit, met of zonder kinderen, om op zondag 19 juli te vieren dat er in Guatemala een prachtige school is geopend voor de armste kinderen van Alotenango.

Er is door een groep enthousiaste (ex)vrijwilligers enorm hard gewerkt om deze dag heel bijzonder te maken. Dus twijfel niet en ga er heen.

Op onze website staat de routebeschrijving naar het kinderfeest.

Kleurplaat
Hieronder kunt u een kleurplaat downloaden van een meisje uit Guatemala in typische klederdracht. Geef de kleurplaat door aan uw kind, buurjongen / buurmeisje,
neefje, nichtje, kleinkind, scholen en ga zo maar door. De kleurplaat mag ingeleverd worden op zondag 19 juli bij de ingang van de Hockeyclub in Nuenen. Vergeet niet om je adres achterop de kleurplaat te vermelden. De prijsuitreiking is om 15.00 uur.

Op onze website staat de kleurplaat.

Wij laten u niet langer in spanning en geven alvast één foto weg van het nieuwe educatieve centrum Guate Niños Melanjoco. Na de opening volgen er heel wat meer.

De nieuwe school

Dank
Onze dank is niet in woorden uit te drukken. Zoveel gulle giften mochten we ontvangen, waarmee we alle wensen konden vervullen.

Muchas Gracias namens de kinderen in Alotenango, het onderwijzend personeel en het team Guatemala van Los Niños, Virginie en Ana-Maria.