Stichting Los Niņos

Nieuwsbrief Juni 2008

Lieve mensen,
Na een succesvol verblijf in Nederland, er moest nog heel wat geld binnengehaald worden voor de te bouwen school, werd het weer hoog tijd om terug te gaan naar Guatemala. Uiteraard was ik erg benieuwd naar de voortgang van de school. U ook?
Het had 3 weken aan een stuk door geregend, maar de bouw ligt nog steeds op schema. Lees hieronder hoe het er nu voor staat en bekijk de foto's.

Enkele belangrijke mensen van deze grote onderneming zijn:

Knut, de Canadese architect die alle tekeningen heeft gemaakt en verantwoordelijk is voor de aankoop van het materiaal en de bewaking daarvan.
Via een vriend van Knut konden er 36 houten deuren van zeer goede kwaliteit gekocht worden voor een gereduceerde prijs. Zijn vrouw Rosa is de boekhouder. Beiden werken pro deo.

Dario, een Amerikaanse aannemer die al meer dan 25 jaar ervaring heeft met bouwen in Guatemala.
Hij zorgt ervoor dat het werk goed uitgevoerd wordt en is elke dag op de bouw te vinden om aanwijzingen te geven.

Josue, de lief van vrijwilligster Ruth, mocht van het bedrijf waar hij werkte een partij dubbele beglazing gratis ter beschikking stellen. Wij zijn er erg blij mee. Ruth heeft 17 maanden bij ons gewerkt en is vorige week met Josue via België naar Spanje vertrokken om daar een tijd te gaan werken.
Ze komen zeker weer terug naar Guatemala.
Muchas gracias Josue.

Thomas, de voorman, komt uit Alotenango en werkt met 12 mensen onder zich, waarvan er 7 uit Alotenango komen. Met hem erbij zijn er 5 mensen in vaste dienst van Dario, dat betekent dat zij recht hebben op een ziektekostenverzekering, een 13e en 14e maand en 2 weken vakantie per jaar.De anderen zijn op contractbasis aangenomen en hebben deze extra's niet. Een metselaar verdient 800 Quetzales (80 euro) per week en een assistent 500 Quetzales (50 euro) per week.Het minimum kale loon per dag in Guatemala in de bouw is 49 Quetzales oftewel 5 euro.

Allereerst werd er een enorm gat gegraven waarin een waterreservoir met 30.000 liter water.De gemeente Alotenango kan niet garanderen dat we dagelijks water zullen hebben en met deze voorraad kunnen we 2 weken vooruit zonder afhankelijk te zijn van de gemeente.

Hieronder ligt het waterreservoir

Daarna werd de cementvloer voor de begane grond gestort en op dit moment is 30% van de muren opgemetseld, versterkt met veel ijzerwerk zodat het een aardschok van 7,5 op de schaal van Richter kan weerstaan.

storten betonnen vloer

Thomas en Dario in werkbespreking

Versterken met ijzer tegen aardschokken

Als het schoolgebouw klaar is zal er op het dak nog een regenwater opvangsysteem gebouwd worden. Wat natuurlijk zeer de moeite waard is met een regenseizoen van een half jaar.

En na nog heel wat maanden arbeid staat er dan volgend jaar een prachtig schoolgebouw van 2 verdiepingen, waarvan hieronder de tekening.

En deze kinderen zijn nu al blij dat ze volgend jaar naar deze mooie, schone, goed ventilerende, niet lekkende school mogen.

Vrijwilligersbijeenkomst 14 juni 2008.
De mensen van de DOE-groep (de achterban van Los Niños in Nederland) hadden enorm hun best gedaan om deze bijeenkomst tot een succes te maken. Met dank aan Ruben, een van de DOE-groep leden, kunt u hieronder de sfeer van die middag proeven.

Bienvenidos!

Zaterdag 14 juni vond er een informatiedag/ reünie plaats voor potentiële nieuwe vrijwilligers en de toppers die hun handen al hadden laten wapperen in ons geliefde Guatemala. Het is natuurlijk altijd even afwachten wie de weg naar Hilversum weet te vinden op zo'n dag (een enkeling, Irene, moest zelfs rechtstreeks worden ingevlogen vanuit Bern), maar al met al hebben we daarover niks te klagen gehad.

Gelukkig mochten we dan ook zowel enthousiaste nieuwe vrijwilligers ontvangen evenals enkele "ik-ben-net-terug" vrijwilligers uit Guatemala. Ook oud-gediende en vaste Guate-ganger Eert was er om te melden dat de lang verwachte shoarmatent er dan toch eindelijk gaat komen in Antigua.

Danscentrum Van Bommel was zo aardig om hun mooie accommodatie beschikbaar te stellen (met dank aan DOE-groeper Alex!). Bij binnenkomst werd iedereen opgevangen en konden de nieuwe mensen honderduit vragen over Guatemala en anderzijds konden ervaringen worden uitgewisseld.

Lisette Rikkers opende de middag met haar presentatie over Guatemala in het algemeen en Los Niños in het bijzonder. Lisette kon met haar enthousiasme een goed beeld schetsen van Guatemala, voor de oud-vrijwilligers een feest van herkenning. Voor degenen die recent niet in Guatemala waren geweest was het ook goed om te zien dat, buiten de vele herkenningen, ook het nodige verbeterd en veranderd was in de projecten van Los Niños, wat natuurlijk ook de bedoeling is!

Na de mooie presentatie van Lisette namen Florine en Irene het stokje over door de powerpointpresentatie van Ana-Maria toe te lichten. Een helder overzicht over de doelstellingen van Los Niños, lopende projecten, bereikte doelen en toekomstvisie. Dan blijkt ook weer dat Los Niños een levendige stichting is waar veel bereikt is en nog veel te bereiken valt! Met de inzet, plezier en het enthousiasme die te zien is bij iedereen die betrokken is bij Los Niños in Nederland en Guatemala, gaat dat helemaal goed komen!

Als afsluiter werd het beroemde filmpje van Coco getoond, hét gezicht van Los Niños. Een filmpje dat eigenlijk weinig toelichting nodig heeft. Enerzijds confronterend maar tegelijkertijd een realistisch beeld van het leven in Guatemala van een groot deel van de bevolking, anderzijds de reden en motivatie van de mensen achter los Niños.

Afsluitend konden er natuurlijk de nodige vragen worden gesteld en moet gezegd worden dat de oud-vrijwilligers als levende reclamezuilen voor Guatemala hun verhaal deden. Voor we het wisten was het 19:00 uur en moest er worden afgesloten.

Bij deze willen we dan ook iedereen bedanken voor hun komst, zowel de nieuwe mensen als de oude bekenden. We hopen dat de nieuwe vrijwilligers net zo enthousiast uit Guatemala zullen terug keren als wij (lees: de leden van de DOE--groep). Bedankt voor deze mooie dag! En op naar een volgende vrijwilligersbijeenkomst!

Un abrazo muy grande!
Que te vaya bien!!!!!!
Ruben

Enkele van de aanwezigen op de vrijwilligersbijeenkomst

Lisette aan het vertellen met
een aandachtig gehoor

Irene die de powerpoint presentatie vertoont

En uiteraard mochten de nieuwe folders en
de vlag van Guatemala zeker niet ontbreken

Er is nog veel meer te melden uit Guatemala maar dat komt in een volgende nieuwsbrief die niet lang op zich zal laten wachten.

Team Guatemala
Ana-Maria, Virginie en Heidi