Stichting Los Niños

Nieuwsbrief December 2007

Familieproject: wekelijkse bijeenkomst met de moeders
Om de families en in het bijzonder de moeders van de leerlingen uit Alotenango meer te betrekken bij het project, starten we volgend jaar een programma voor de moeders van de zesjarige Tulipanitos. Ter voorbereiding hebben we dit najaar enkele bijeenkomsten gehouden om te weten te komen: wat willen zij zelf? Wat kunnen wij hen bieden en wat kunnen zij ons bieden? Maar eerst moest er een vertrouwensklimaat gecreëerd worden: met een kopje koffie, een zoet broodje en kennismakingsspelletjes, die iedereen aan het lachen brachten. Met themapuzzels zijn we uiteindelijk tot boeiende conclusies gekomen: de moeders zijn het meest geïnteresseerd in informatie over goede educatie van kinderen, over de rechten van de vrouw en over gezonde voeding. Daar gaat Los Niños volgend jaar zeker werk van maken! De moeders van hun kant stelden voor een steentje bij te dragen aan het project met hulp in de keuken van de school.

Hulp aan zieken uit twee families in Alotenango, door de leerlingen zelf!
Medische kosten zijn in Guatemala erg duur. Daarom heeft Los Niños een klein medisch fonds, dat kan gebruikt worden in geval van nood voor de armste families uit Alotenango. Maar in de maand oktober, toen er effectief twee zieke gevallen waren, hoefde de stichting niet veel te helpen. Directeur Julio vroeg aan alle kinderen, leerkrachten en vrijwilligers een kleine bijdrage. En zo werd er genoeg geld ingezameld om de twee families te kunnen helpen! Leve de solidariteit!

Schooltje in Tzamchaj klaar voor nieuwe schooljaar
Op 11 december hebben we kunnen zien dat het nieuwe schooltje in Tzamchaj bijna klaar is om in januari de kinderen welkom te heten. Met financiële steun van Los Niños is dit schoolgebouwtje gerealiseerd. In het afgelegen bergdorpje Tzamchaj wonen 28 families die in 2005 huis en haard hebben verloren door orkaan Stan. In 2008 kunnen hun kinderen eindelijk weer naar een echte school.

1 en 2 November: eten en vliegeren op het Kerkhof
Allerheiligen en Allerzielen zijn in Guatemala helemaal geen trieste of plechtige gebeurtenissen. In tegendeel! Op 1 november komen de families bijeen op het met bloemen versierde kerkhof, om er samen "fiambre" te eten, een typisch gerecht dat ongeveer alle mogelijke vlees- en groentesoorten bevat die er in Guatemala te vinden zijn. In twee dorpjes worden er bovendien gigantische vliegers gemaakt met tekeningen en boodschappen erop. Doel van de vliegers is om de boodschappen aan de voorouders te bezorgen. Een groot spektakel! Op 2 november zijn we met de leerlingen uit Alotenango gaan vliegeren op het kerkhof, met hun handgemaakte vliegers. De hemel is nog nooit zo kleurrijk geweest....

Uitreiking diploma's
In november hebben we op de scholen in Chimachoy en Alotenango weer de jaarlijkse schoolafsluiting gevierd en diploma's uitgereikt. In Chimachoy studeerden 9 studenten af. Beide scholen hebben een heel goed jaar achter de rug, met nieuwe stappen vooruit en we zijn heel trots op de leraren en leerlingen en de resultaten die ze hebben geboekt!

Fietsen in Guatemala
In november zijn 13 zeer gemotiveerde Nederlandse mannen van kust tot kust door Guatemala gefietst en hebben zich daarvoor door familie en vrienden laten sponsoren voor Los Niños! De rit eindigde met een mooie tocht van 135 km van Antigua naar Monterrico (kust), die Virginie heeft meegefietst - niet zonder moeite! Maar het bleef niet bij het fietsen... In Monterrico stond er hen een heel andere taak te wachten: een deel van het strand schoonmaken om zo nog eens 5000 Amerikaanse dollars extra te kunnen schenken aan Los Niños! Met de hulp van andere vrijwilligers en een aantal leerlingen uit Alotenango is dit dan ook aardig gelukt! Bedankt lieve fietsers!!!!

Opening kinderdagverblijf Chocantariy
Op 11 november waren we uitgenodigd om de opening van het kinderdagverblijf bij de bakkerij mee te maken. In de ruimte onder de bakkerij was heel hard gewerkt om de muren te voorzien van leuke tekeningen en leerzame spreuken. In de ruimte stonden dertig nieuwe houten tafeltjes met kleine plastic stoeltjes er omheen en heel onwennig nog de kindertjes in de leeftijd van 4 tot 6 jaar met voor het eerst speeltjes in hun handen en die erg moesten wennen aan die rare mensen die zo enthousiast waren. Los Niños heeft voor een deel van de inrichting gezorgd. Voor de moeders een hele zorg minder dat deze kleintjes overdag nu opgevangen worden!

Acties voor de bouw van de nieuwe school
Nadat we met het vijfjarig bestaan aandacht hebben gevraagd voor het broodnodige nieuwe schoolgebouw in Alotenango, zijn er heel veel acties losgekomen en prachtige donaties, zodat de kans heel groot is dat we deze droom volgend jaar kunnen gaan verwezenlijken! Helaas is de architect (die geheel belangeloos voor ons werkt) nog in Canada, wegens ziekte van zijn vrouw. We hopen nu dat de bouwtekeningen en andere voorbereidingen in januari gereed zijn. We houden u op de hoogte van de vorderingen.

Kerstpakketten
Dankzij een prachtige donatie is het wederom mogelijk om alle families van het educatieproject in Alotenango en Chimachoy te voorzien van een kerst-voedselpakket. Tijdens het kerstdiner op 21 december worden deze uitgereikt in Alotenango. In Chimachoy hebben de families het pakket al ontvangen. Voor de kinderen is er een bal waarmee ze naar hartelust kunnen spelen.

Koffieplantage Capetillo
Voor het vierde achtereenvolgende jaar brengen we op donderdagmiddag (tijdens de koffiepluk) een beetje vreugde aan de kinderen van de koffieplukkers, die uit afgelegen bergdorpjes komen. Met stoepkrijt, kleurplaten, hoepels, balspellen en touwtje springen vermaken de kinderen zich volop. Een lekkere koek en een drankje maken het geheel compleet. Op zondag 16 december vieren we kerst met alle families die er werken. Naast de kleine lunch en spelletjes zal het springkussen zeker voor veel plezier zorgen!

Profe Mario is vader geworden
Op 6 december om 22.30 uur werd Ana-Maria gebeld door een heel blije Mario. Hij vertelde dat zijn vrouw tien minuten eerder was bevallen. Op de vraag of alles goed was gegaan en of het een meisje of jongen was kon hij nog geen antwoord geven. Het enige wat hij op dat moment wist, was dat ze naar de kraamafdeling was gebracht... Op de foto is Maria Angelica 3½ dag oud en ongelooflijk hoe ze al de wereld in kijkt.

Inzameling spullen in Nederland
Wegens (te) groot succes, is het niet langer mogelijk om spullen voor Los Niños af te geven in Den Bosch. Nicoletta coördineert de inzameling vanuit Noordwijk. In overleg met haar (per e-mail n_menken@yahoo.com) kunnen nog wel schoolspullen en goede kinderkleding worden afgegeven. Hartelijk dank voor uw begrip!

Alice neemt afscheid
Met pijn in het hart, maar om weer nieuwe wegen in te slaan, neemt Alice eind dit jaar afscheid van Stichting Los Niños. Ze heeft 2,5 jaar in Guatemala aan de projecten meegewerkt. Alice blijft voorlopig nog wel in Guatemala en gaat hiervandaan als tekstschrijver/redacteur werken en even de tijd nemen voor verdere oriëntatie. Virginie, al weer een jaar bij Los Niños aan het werk, neemt de taken van Alice over.

"Lieve mensen, ontzettend bedankt voor de samenwerking, steun en vertrouwen!"

Heidi nieuwe vrijwilligerscoördinator
Los Niños kan zich ook in 2008 weer verzekerd zien van vele vrijwilligers uit Nederland en België en die willen we graag de aandacht blijven geven die ze van ons gewend zijn. Daarom zijn we heel blij dat Heidi Kusters per 1 januari 2008 de nieuwe vrijwilligerscoördinator wordt en we heten haar dan ook van harte welkom.

Veranderingen in het Bestuur
Op 1 januari wordt het voorzittersstokje doorgegeven aan Jan Jongerius, die zich voorheen als bestuurslid bezighield met het strategisch advies. Remmelt Schuuring zal actief blijven als bestuurslid. Eduard van den Heuvel, secretaris, treedt per 1 januari af en geeft het stokje door aan Nico Claassen. Daarnaast komt Els van Rossen vanaf 1 januari het bestuur versterken. We gaan vol vertrouwen met het nieuwe bestuur 2008 in en bedanken Eduard en Remmelt van harte voor hun trouwe inzet de afgelopen vijf jaar.