Stichting Los Niños

De projecten

Structurele steun onderwijsprojecten

Bendición de Dios: Lager onderwijs in Alotenango
Sinds juli 2003 steunen we het project Bendición de Dios in Alotenango, waar veel families in grote armoede leven. Van een project voor 50 kinderen is dit uitgegroeid tot een echte lagere school waar nu ruim 200 kinderen onderwijs krijgen. Elk jaar komt er een klas bij, tot een totaal van 300 in het jaar 2013. Daarnaast is er veel aandacht voor de ver-betering van de slechte levensstandaard van deze kinderen en hun families.

Timmerwerkplaats in Alotenango
Bij de school in Alotenango is ook een kleine timmerwerkplaats, waar de jongeren hun creativiteit en vaardigheden kunnen ontwikkelen.

Instituto de Telesecundaria: Middelbaar onderwijs in Chimachoy
Dankzij bijdragen uit de gemeenschap en de hulp van Stichting Los Niños kon de Guatemalteekse Laura Vasquez de Back een middelbare school starten in het afgelegen bergdorp Chimachoy.

Studiefonds
Via ons Studiefonds, dat we hebben opgericht in 2004, verstrekken we studiebeurzen aan jongeren uit de armste families, voor een goede opleiding na de lagere school. Door de talentvolle en sterk gemotiveerde jongeren te stimuleren, hopen we dat zij later een belangrijke rol en voorbeeldfunctie kunnen spelen in hun gemeenschap.

Kleinschalige hulp onderwijs- en ontwikkelingsprojecten

Semilla de Esperanza y Amor: Onderwijs in San Mateo Milpas Altas
Sinds oktober 2007 geeft dit project o.l.v. de Guatemalteekse Lys Flores aan kinderen van San Mateo de ruimte om zich te ontwikkelen. Los Niños helpt met vrijwilligers en met kleine bedragen voor educatieve projecten.

Daklozenhulp Antigua
In het mooie stadje Antigua leven veel daklozen een schrijnend en uitzichtloos bestaan. Vrijwilligers van Los Niños geven deze mensen de broodnodige aandacht en medische hulp.

Medisch Fonds
Los Niños voorziet elk jaar in een klein noodfonds voor medische zorgen. Geld is hiervoor zelden aanwezig in Guatemala. Kinderen of volwassenen uit de verschillende projecten kunnen geholpen worden met een bril, medicijnen of een bijdrage aan een operatie. Ook betalen we het salaris van een verpleegster in de Gezondheidspost van Alotenango.

Vrouwencoöperatie in Santiago Zamora
Los Niños steunt een vrouwencoöperatie in het Maya dorp Santiago Zamora, die met de verkoop van weefproducten het onderwijs in hun dorp steunen.

Afgeronde projecten

Noodhulp en bouw school in Tzamchaj
Na de orkaan Stan in oktober 2005 heeft Los Niños veel materiële en financiële steun gegeven aan de zwaar getroffen mensen. Daarna is onze relatie gegroeid met het dorp Tzamchaj, waar we ook een lagere school hebben helpen bouwen.

Bakkerij en kinderopvang in Chocantariy
Met steun van de hulporganisatie Casasito en Los Niños kon een vrouwencoöperatie een bakkerij beginnen. Boven de bakkerij wordt nu ook een kinderdagverblijf gerund, waardoor meer vrouwen de kans krijgen om te werken.

Activiteiten voor kinderen tijdens de koffiepluk
Op de koffieplantage Capetillo in Alotenango werken de families en kinderen onder loodzware omstandigheden. Los Niños heeft enkele jaren activiteiten georganiseerd om ze weer even kind te laten zijn.

English English
English Español