Antigua, juli 2006

Lieve mensen,

Met de tweede nieuwsbrief van dit jaar brengen we jullie graag weer op de hoogte van het reilen en zeilen van Stichting Los Niños en de verschillende projecten.

Allereerst heel hartelijk dank weer voor alle support die we hebben ontvangen van donateurs en vrijwilligers, die ons hier en in Nederland geweldig hebben bijgestaan.

Ook willen we jullie informeren dat wegens gezondheidsredenen Carla heeft moeten besluiten haar werk voor de stichting voor onbepaalde tijd neer te leggen. Wij respecteren haar wens om in deze periode volledig de rust te krijgen. We weten dat jullie, net als wij, haar een spoedig herstel toewensen.

Aangezien we in de gelegenheid zijn de afwezigheid van Carla intern op te vangen, gaan de werkzaamheden van de Stichting op de oude en vertrouwde voet verder.

Warme groeten uit Antigua,
Ana-Maria en Alice

Schoolproject Alotenango

Elk schooljaar hebben we verschillende bijzondere activiteiten in het educatieproject in Alotenango. Deze speciale dagen maken van het schooltje een warme, levendige plek, waar de kinderen niet alleen komen om te leren, maar waar ze ook echt kind kunnen zijn, onbezorgd kunnen spelen, zingen en dansen, en zich geliefd voelen.

Moederdag

Moederdag, in Guatemala altijd op 10 mei, is een van de mooiste dagen van het jaar in het project. Van de 150 families die bij de school zijn betrokken, zijn er dit jaar 125 moeders gekomen: een geweldige opkomst. Ze zien er prachtig uit in hun veelal traditionele kleding.
Veel moeders zijn erg verlegen, hebben vaak weinig te vertellen thuis, zijn meestal ongeschoold en hebben veelal een lage eigendunk. Op moederdag worden ze uitgedaagd om toch naar voren te komen om mee te doen aan een spelletje en prijsjes te winnen. Een enkeling biedt zich spontaan aan, daarna worden ze aangewezen.
Er wordt geweldig gegiecheld! Alle klasjes doen iets, een liedje, dansje, voordracht, toneel. Heerlijk om de kinderen zo bezig te zien voor het oog van hun moeders.

Vaderdag

Ook hebben we vaderdag gevierd, op 17 juni. De betrokkenheid van de vaders bij school is erg belangrijk voor de kinderen, maar is lastiger, omdat de vaders veelal alle dagen werken en niet erg bij de opvoeding van de kinderen betrokken zijn (behalve met de straffe hand). We waren heel blij dat er toch 52 vaders (en enkele opa’s) kwamen.

Op beide dagen heeft schooldirecteur Julio heel goed gesproken over de noodzaak van onderwijs voor de kinderen en de broodnodige steun van moeder en vader. De band met de families is in de afgelopen jaren goed gegroeid. Dit soort dagen zijn erg belangrijk om de ouders te motiveren en te betrekken bij de educatie van hun kinderen.

Kledinguitgifte

In mei hebben we voor de tweede maal dit jaar kledinguitgifte gedaan op school. Alle in Nederland ingezamelde kleding heeft weer een goede bestemming gevonden. Voor alle kinderen waren er 1 tot 3 kleertjes voor zichzelf en kleertjes voor hun kleinere broertjes en zusjes en voor hun ouders.

Opening winkeltje

Op 1 juni is bij het project in Alotenango een ‘tienda comunal’ geopend. Dit was een droom van Julio, de directeur/oprichter van het schooltje, die hij nu heeft kunnen realiseren. Het is een kleine winkel waar de arme families goedkoper (tegen inkoopsprijzen) hun eerste levensbehoeften kunnen kopen. De tienda heet: Paz y Esperanza, oftewel Vrede en Hoop. Die naam is door de kinderen van school verzonnen. (Het winkeltje wordt niet rechtstreeks gesponsord door Los Niños - maar zeker wel toegejuicht).

Excursie naar het strand

Drie vrijwilligers hebben met hulp van Guatemalteekse vrienden voor de oudere leerlingen een excursie georganiseerd naar het strand, waar de meeste van hen nog nooit waren geweest.
Eerst is er gevaren op een brakke mangroverivier achter de kustlijn, waar ze ook schildpadden hebben gezien.

Daarna was het spelen op het strand en in de rivier.

Geweldig hoe uitgelaten ze allemaal waren. En net als bij ons, heel hard zingen in de bus, en het laatste halfuur lag bijna iedereen te slapen.

Vierjarig bestaan Bendición de Dios

Het project in Alotenango, ‘Bendición de Dios’, bestaat dit jaar 4 jaar en werkt al 3 jaar samen met Stichting Los Niños. Dit is in de week van 10 juli uitgebreid gevierd met sport en spel, dans- en zangwedstrijden, een excursie met alle kinderen naar het zwembad, een fakkelloop en afsluitend een disco op het speelterrein bij de school (de eerste disco in het vierjarig bestaan. Kleine kinderen worden groot!).
We zijn heel trots op Julio en zijn team van hardwerkende leraren en medewerkers, die het - met de steun van Los Niños - allemaal steeds weer weten te realiseren.

Activiteiten timmerwerkplaats

Er zijn vele mensen die de timmerwerkplaats in Alotenango een warm hart toedragen. Vrijwilliger Suzan uit Nederland heeft van februari tot juni de lessen verzorgd en is ook dit najaar weer aanwezig. Er is geïnvesteerd in een betere inrichting, gereedschappen en materialen en er wordt hard gewerkt aan een officieel lesprogramma.
Kijk op Alotenango Timmerwerkplaats voor meer informatie.

Geboren 10 juli: Karina!

Vorig jaar oktober zijn de leraren Carlos en Imelda getrouwd en nu is Karina geboren. Moeder en dochter zijn kerngezond en het jonge gezinnetje is heel trots en gelukkig.
In mei is er ook een Babyshower gehouden, een middag met allerlei spelletjes en alle vrijwilligers hebben een kraamcadeautje gegeven, verzameld uit de vele mooie babyspulletjes die uit Nederland komen.

Directe kleinschalige hulp

Noodhulp Tzam Chaj

Tzam Chaj (K'iche voor 'hars plek') ligt op 3.000 meter hoogte en wordt wel Alaska genoemd omdat het er heel koud en winderig kan zijn. Het is een heel nieuw dorp, waar 27 Maya families gehuisvest zijn, nadat hun oude dorp, een stuk lager in de vallei, afgelopen najaar door de orkaan Stan werd verwoest. Ze hebben deze grond door de overheid toegewezen gekregen en er zijn noodhuisjes gebouwd door o.a. de Nederlandse hulporganisatie Cordaid.

Los Niños heeft dit najaar geholpen met warme dekens en voedselvoorraden en dankzij een speciale actie is er geld ingezameld waardoor alle huisjes nu een betonnen vloer hebben gekregen (in plaats van gewoon de vochtige aarde, wat weinig hygiënisch is).

Na een bezoek aan het dorp is tot een tweede actie besloten. Deze families hebben namelijk het eeuwenoude gebruik zich met heet water te wassen/reinigen in een soort kleine sauna, een ‘tuj’. In het oude dorp had elke familie zo'n tuj, maar in het nieuwe dorp hadden slechts drie van de 27 families een tuj bij hun huisje kunnen bouwen met restmateriaal. De andere families misten dit erg en voelden zich niet meer ‘rein’. Inmiddels is het geld hiervoor ingezameld (kosten per badhuisje: 30 euro) en zijn de meeste tuj´s al gebouwd.

Oude Tuj

Nieuwe Tuj

Abraham Elias

In juni heeft Abraham Elias met een 9+ (dus werkelijk ‘cum laude’) zijn Masteropleiding aan het Conservatorium in Utrecht afgesloten. Deze zeer getalenteerde Guatemalteekse jongen heeft in Utrecht een tiental prekoloniale fluiten uit Latijns Amerika bestudeerd en bespeeld en daarmee een eeuwenoude traditie nieuw leven in geblazen.

Los Niños heeft hem 2 jaar gesteund om zijn master- opleiding te kunnen voltooien. Hij vertrekt nu binnenkort naar Mexico, waar hij werk hoopt te vinden aan de Faculteit Musicologie van de Universiteit van Colima. Daarnaast heeft Abraham het plan om met studiegenoten een label op te gaan zetten met Barok muziek uit Latijns Amerika. We hopen nog veel van hem te gaan horen!

Wetenswaardigheden

• Eind maart was er in Antigua een groot concert van Buena Vista El Corazón, een groep Cubaanse topmuzikanten van de befaamde Buena Vista Social Club uit Havana. De organisatie had Stichting Los Niños uitgekozen als begunstigde van een deel van de opbrengsten. In de pauze van het concert heeft Ana-Maria dan ook - samen met acht kinderen uit de projecten - een cheque ter waarde van 50.000 Quetzales (ca. 5.000 euro) in ontvangst mogen nemen!

• Er is een nieuw informatieboekje 2006 over de projecten van Los Niños. Dit is te downloaden vanaf onze website (zie de pagina pagina Projecten). Neem ook nog eens een kijkje in de Fotogalerij bij Alotenango, daar staan allerlei nieuwe foto’s.

• Regelmatig worden we verrast door fantastische initiatieven van mensen die een bijeenkomst of actie organiseren om geld in te zamelen voor de projecten van Los Niños. We hebben nu hiervoor ook een contactpersoon in Nederland, Margriet van Rooij, die mensen van informatie kan voorzien. Ze is te bereiken via e-mail activiteitenLosNinos@hotmail.com