Antigua, november 2005 (3)

beelden van de overstromingen
extra nieuwsbrief (1)      extra nieuwsbrief (2)      verslag Brabants Dagblad

Extra nieuwsbrief (3): overstromingen

Lieve allemaal,

De orkaan Stan die begin oktober Midden-Amerika en vooral Guatemala teisterde, heeft een spoor van vernielingen achtergelaten. Hele dorpen zijn weggevaagd door aardverschuivingen, wegen zijn weggeslagen of geblokkeerd door puin en boomstronken, duizenden families zijn hun huis en al hun bezittingen kwijtgeraakt en op veel plekken is de oogst vernield.
De laatste gegevens spreken over 652 dodelijke slachtoffers, maar hulpdiensten vrezen dat dit aantal nog zal oplopen tot meer dan 3000.

Het is zo fijn dat wij dankzij jullie gulle giften een groep zwaar getroffen mensen van eerste levensbehoeften hebben kunnen voorzien. Hieronder een korte impressie hoe we omgegaan zijn met de donaties.

Voor directeur Julio hebben we een huurhuisje kunnen vinden en tevens kunnen voorzien van alles wat nodig is om een gezin draaiende te houden, denk hierbij aan bedden, linnengoed, potten en pannen, kleding en ga zo maar door.

Voor het gezin van Lola, dat vanuit ons project getroffen is, hebben we nieuwe woonruimte gevonden.
Via goede vrienden, Antonio en Gloria Coolen, die al 30 jaar in Guatemala wonen, zijn we erop gewezen dat in de Hooglanden van Guatemala dorpen door de aardverschuivingen volledig zijn weggevaagd. We kregen de kans om 2 geëvacueerde gemeenschappen te bezoeken. Van beide gemeenschappen hebben de gezinnen hun huisjes c.q. krotjes en hun hele oogst weg zien spoelen. Ze zijn nu terecht gekomen op een plekje op 3200 meter hoogte waar geen mens wil wonen, waar niks groeit en waar het bovendien erg koud, mistig en winderig is. Vandaar dat we besloten om dekens te gaan brengen.

We waren getroffen door de eenvoud, vriendelijkheid en oprechte dankbaarheid van de mensen en hoe goed alles georganiseerd was door de jonge leiders. De dekens werden met grote blijdschap ontvangen door de mensen die nu alleen maar een stuk plastic boven hun hoofd hebben. Komende week gaan we nog een keer terug met voedsel en een aantal broodnodige huishoudelijke artikelen.

Wat waren we gerustgesteld toen we daar 2 doktoren uit Cuba spraken die ons vertelden dat ze meteen na het horen van de ramp met 600 doktoren naar Guatemala afreisden, ieder bepakt met 2 grote rugzakken vol medicijnen om eerste hulp te verlenen.

Pastoor Peters, Antonio, Gloria, Mariette

In La Democracia, richting kust, hebben we de 82-jarige pastoor Jan Peters kunnen helpen met drinkwater en voedsel voor 17 getroffen parochies die hij onder zijn hoede heeft.

In Colomba hebben we in een opvangcentrum 200 volwassenen en kinderen, die nog geen toekomstperspectief hebben, kunnen voorzien van voedsel voor langere tijd.

Wij hebben meegeholpen aan het vullen van een gratis beschikbaar gestelde vrachtwagen met voedsel die naar San Marcos werd gebracht onder leiding van een ons bekende betrouwbare persoon.

We zouden graag de hele wereld willen helpen, maar ook wij zijn beperkt en zijn blij te zien dat wij een aantal gemeenschappen al weer een beetje op weg hebben kunnen helpen.
Weggeslagen weg Weggeslagen brug
Aangezien de overheid bezig is een infrastructuur aan te leggen in de zwaarst getroffen gebieden willen wij een gedeelte van de donaties nog even bewaren om te gebruiken voor de wederopbouw.

Persoonlijk zijn wij enorm getroffen door het leed en de ellende die we met eigen ogen hebben gezien. We hebben een enorme bewondering voor de veerkracht van een bevolking die door de eeuwen heen al zo zwaar getroffen is. In deze omstandigheden is het erg moeilijk om altijd de juiste beslissingen te nemen maar naar eer en geweten hebben we gedaan wat we konden doen. Hier moet ook nog een pluim op de hoed van de vele aanwezige vrijwilligers gezet worden die enorm de handen uit de mouwen hebben gestoken. We zijn er trots op dat we uit een land komen waar mensen ons zo´n warm hart toedragen.

Dank, dank en nogmaals dank.

Stichting Los Niños
Carla en Ana-Maria