Antigua, oktober 2005 (2)

beelden van de overstromingen
extra nieuwsbrief (1)      extra nieuwsbrief (3)      verslag Brabants Dagblad

Extra nieuwsbrief (2): overstromingen

Lieve vrienden van Los Niños,

De ramspoed in een deel van Guatemala is onvoorstelbaar groot. Maar voor onze stichting en de vele vrijwilligers die zich vanuit Antigua voor Los Niños inzetten gaat het werk op volle kracht door. Sterker nog: iedereen doet extra zijn best om bij te dragen aan de noodhulp die deze dagen voorop staat.

Steun

We doen dat met z´n allen in de wetenschap dat de achterban in Nederland ons van harte steunt. Dat blijkt uit de vele reacties die we kregen op de extra nieuwsbrief van vorige week. We zijn ook enorm blij met de geldelijke steun die binnen begint te stromen waarmee we hulp kunnen geven aan de wederopbouw.

De situatie in het zuidwesten van het land is op het moment dat we dit schrijven nog bijzonder dramatisch. Steeds komen er nieuwe berichten door over wat de overstromingen en modderlawines van vorige week heben aangericht. De omvang van de tragedie groeit nog elke dag. Het dodencijfer blijft stijgen, een groot aantal mensen wordt nog vermist, veel dorpen in het hoogland zijn nog steeds van alle communicatie, hulp en drinkwater verstoken.

Antigua

Antigua is geheel gespaard gebleven van de ellende. Alle mensen die voor Los Niños actief zijn maken het goed. Voor de vrijwilligers die op het punt staan om vanuit Nederland naar Guatemala te komen is er wat ons betreft geen enkel risico. Het maatschappelijk leven gaat op onze thuisbasis door zoals dat voor de natuurramp het geval was. Een rare ervaring als je in Antigua woont en er zouden geen nieuwsberichten zijn, dan zou je niet weten dat er 7 kilometer verderop zoveel ellende heeft plaatsgevonden.

Pastores

Zoals we in de vorige extra nieuwsbrief al meldden, zijn enkele dorpen in de omgeving wel getroffen. Daaronder ook Pastores, het dorp waar directeur Julio van ons educatieproject in Alotenango woont. Zo´n zestig gezinnen, waaronder dat van Julio zelf, zijn al hun bezittingen kwijt geraakt toen een golf van water en modder toesloeg.

Groepen vrijwilliggers van Los Niños hebben de afgelopen dagen spontaan de handen ineen geslagen om in Pastores hulp te bieden. Een aantal mensen kon met een ambulance van de ´bomberos´ in Antigua mee om kleding te brengen naar de noodopvang voor dakloze families in het dorp. Ook hebben ze daar moeders en kinderen medische bijstand verleend.

Julio

Een auto vol met kleding en vooral voedsel voor de eerste dagen werd naar Pastores gebracht, waar we een totaal verslagen Julio aantroffen. Een dag later toog een groot gezelschap naar het huis van Julio, dat ingesloten was door een anderhalve meter hoge laag modder. Met door de stichting aangeschafte schoppen, hakken en pikhouwelen werd, in samenwerking met mensen uit Pastores, de toegang tot het huis vrij gemaakt. De kamers stonden nog vol met modder en water, de hele inboedel was in het slijk verloren gegaan. In twee dagen tijd is alles leeggeruimd. In de zuigende en naar verrotting stinkende modder was dat een groot karwei.

Eén van onze vrijwilligers omschreef de situatie in Pastores als volgt:

"Wat ik gister (9 oktober) gezien heb, was echt verschrikkelijk. Ik heb nog nooit zoiets gezien, een totale rampsituatie . Het hele dorp is een grote moddermassa, de straten zijn niet meer zichtbaar, huizen zijn volledig ingestort of staan vol met water en modder. Ouders zijn hun kinderen kwijt omdat die met de modder zijn meegesleept, kinderen kunnen hun ouders niet vinden en staan te huilen langs de straat volledig onder de modder op blote voeten. Dit is maar een kwartiertje van waar ik zit, echt verschrikkelijk.
Ondanks alles hangt er toch een goede sfeer, mensen lachen omdat ze zo vies zijn en iedereen helpt elkaar, het is haast niet te geloven, terwijl ze echt alles kwijt zijn. Vrouwen staan de hele dag te koken en delen eten uit aan alle vrijwilligers. Zelfs de kleinste kinderen zijn met hun schepjes bezig modder uit hun huis te krijgen. Het blijft alleen maar regenen, dat is heel vervelend want op die manier is het moeilijk om de modder weg te krijgen.
Iedereen staat te scheppen en anderen lopen met kruiwagens om de zooi weg te halen."

Iedereen was erg onder de indruk van wat het natuurgeweld had aangericht en wat dat voor ´onze´ Julio betekent. Toch pijnlijk om te zien dat het twee-persoons bed dat je eindelijk hebt kunnen kopen, nu met tien man naar buiten wordt gedragen om door een shovel op een vuilniswagen gegooid te worden.

Saamhorigheid

Maar er was ook voldoening. Het doet goed om in grote saamhorigheid de handen uit de mouwen te steken in deze onvoorziene omstandigheden. Hartverwarmend dat een groepje van 8 leerlingen tussen de 10 en 17 jaar, samen met onderwijzer Mario, van het educatieproject in Alotenango uit eigen beweging naar Pastores was gekomen om mee te helpen. Ze waren er al om half 7 in de ochtend en waren niet te stoppen.
De drie vers uit Nederland aangekomen dames uit Heiloo en omgeving wisten ook van aanpakken en hadden binnen de kortste keren rubber laarzen op de markt gekocht en zorgden, naast het zware schepwerk, ook nog voor de inwendige mens.

Inmiddels is Julio met zijn gezin naar een 2 kamer huisje vertrokken in Alotenango, voorlopig kan hij daar 1 maand verblijven. Hij is hard op zoek naar woonruimte in de omgeving, want het eerste halfjaar zal hij zeker niet terug kunnen keren naar zijn oude huis.

Iedereen in Alotenango is begaan met het lot van Julio, zo bracht één van de leerlingen zijn spaargeld (10 Quetzales) mee naar school om aan Julio te doneren. Een van de moeders maakte extra tortilla´s en liet die bij Julio bezorgen. Eén van de kinderen kwam met een plastic zakje waarin 2 zakjes suiker en 5 Quetzales. Ana-Maria was er bij toen hij dit in ontvangst nam en de tranen stonden in zijn ogen en hij zei: "door deze gebaren wordt mijn verdriet naar de achtergrond geplaatst, de kinderen maken me zo blij."

Het is inmiddels 10 dagen geleden dat dit natuurgeweld zich voltrokken heeft. Er is al heel veel werk verricht en in de meeste onbereikbare delen is hulp gearriveerd. Helaas zijn er nog vele toegangswegen naar kleine dorpjes zeer moeilijk bereikbaar en de vraag naar vers drinkwater wordt dringend.
Onze vrijwilligers blijven helpen daar waar nodig is en de Stichting Los Niños gaat kijken, in goed overleg met andere organisaties, hoe de geldelijke donaties optimaal ingezet kunnen gaan worden.

Stichting Los Niños
Antigua, 13 oktober 2005