Antigua, juni 2005

Lieve mensen,

En zo is het juni. In Nederland is de zomer echt begonnen; hier in Guatemala is een week of zes geleden het regenseizoen begonnen. Voor ons niet erg, maar voor de arme families hier brengt dat elk jaar weer extra moeilijkheden met zich mee. Hun huisjes van bamboe en golfplaten zijn vaak niet tegen al het water bestand.

Ook in Alotenango, waar het educatieproject zit, gaat de start van het regenseizoen niet ongemerkt voorbij. Met name in de eerste weken zijn er veel kinderen en leraren ziek. Ze vatten kou en er heersen meer virussen.
Ook de schoolgebouwtjes hebben elk jaar extra onderhoud nodig om alles weer ‘waterdicht’ te krijgen.

Orkaan

Een maand geleden waren de weersomstandigheden even erg spannend. Er was ‘red alert’ in verband met een orkaan die over El Salvador, Honduras en de zuidgrens van Guatemala zou trekken. Scholen werden gesloten en noodopvangcentra ingericht. Het is gelukkig met een sisser afgelopen. De orkaan had al veel aan kracht ingeboet voordat hij de kust bereikte en uiteindelijk is er alleen wat regenoverlast geweest. Maar het benadrukt weer eens de kwetsbaarheid van de arme families hier en de noodzaak van hulp - directe hulp en steun voor een betere toekomst.

In deze nieuwsbrief vertellen we graag over nieuwe ontwikkelingen en activiteiten op het project in Alotenango: over het naaiatelier, de bibliotheek, hoe het gaat in de timmerwerkplaats en de moederdagviering. Daarnaast is er nieuws over de hulp aan de daklozen in Antigua.
Tot slot, een heel feestelijk bericht over de bruiloft van Rick en Myra, oud-vrijwilligers, hier in Alotenango.

Naaiatelier voor moeder en kinderen

In maart is een naaiatelier op het project in Alotenango gestart, waar de oudere meisjes en ook 50 moeders naailes krijgen, met de hand en op machines. In dit land waar de traditie van werken met stoffen zo groot is, gaat door armoede soms toch de handvaardigheid verloren. Dat de behoefte aan naailessen groot was, werd wel bevestigd door de aanmelding van 50 moeders uit het dorp die deze lessen wilden volgen. Voor het merendeel van deze vrouwen is het voor het eerst dat ze ‘naar school gaan’. Hun enthousiasme is heel groot en het is fantastisch om te zien hoe ze met elkaar aan het werk zijn.

Dankzij een grote donatie uit Nederland heeft de stichting naaimachines aan kunnen schaffen en andere basismaterialen voor de lessen. De moeders kopen zelf een basis-setje naalden en dergelijke zodat ze ook thuis kunnen werken. Daarnaast krijgen ook de oudere meisjes van school les. Vrijwilligster Joyce leert hen alle basisbeginselen.

Schoolbibliotheek

Deze maand wordt de nieuwe schoolbibliotheek geopend, in een bijlokaaltje, waar de kinderen terecht kunnen om te lezen, encyclopedieën te raadplegen en ook de leraren en vrijwilligers extra materiaal kunnen vinden voor de lessen. Een deel van de boeken is voor uitleen en kunnen de kinderen mee naar huis nemen. Momenteel werkt een Guatemalteekse vrouw samen met een van de vrijwilligers om het systeem op te zetten (naar Guatemalteeks voorbeeld, wat anders is dan in Nederland). We hebben veel hulp gehad uit Nederland en van vrijwilligers hier om de bibliotheek op te zetten. We hebben nu een goede basis, die we in de loop van de tijd verder aan kunnen vullen.
Dank aan eenieder die Spaanse boeken heeft gedoneerd.

Timmerwerkplaats

Het gaat goed met de timmerwerkplaats voor kinderen in het project in Alotenango. Op de website staat een update van Suzan, de coördinator, die hier weer een aantal weken heeft kunnen zijn.

Moederdag

Moederdag is een grote en serieuze happening hier in Guatemala. Alle kinderen, jong en oud, bedanken hun moeder voor haar zorg en liefde. Ook op het schooltje in Alotenango is Moederdag groots gevierd. Alle moeders waren uitgenodigd en zijn ook in grote getale gekomen.

De kinderen zagen er prachtig uit, velen verkleed in kostuums die door de Guatemalteekse leerkrachten waren gemaakt. In de weken ervoor hadden de kinderen hard geoefend op dansjes, liedjes en toneelstukjes.
Zo hebben we een geweldige vertoning van Roodkapje en de Boze Wolf gezien.

Er waren spelletjes voor de moeders en prijsjes te winnen.

Julio, de schooldirecteur, heeft alle moeders hartelijk bedankt en nog eens benadrukt hoe belangrijk ze zijn voor hun kinderen. Het was een hartverwarmende en vrolijke bijeenkomst voor iedereen.

Hulp aan daklozen van Antigua

Sinds we hier in Antigua zijn, verzorgen we drie avonden in de week hulp aan de daklozen. In die tijd zijn er meerdere initiatieven gegroeid om hulp te bieden en dit jaar is dan, ook met onze hulp, een daklozencentrum geopend. In deze Albergue kunnen de daklozen 7 dagen per week terecht voor een avondmaaltijd en om te slapen. We gaan nu drie avonden in de week hiernaartoe om te helpen met het verstrekken van de maaltijd, voor lichte medische zorg en vooral om de mensen liefde en aandacht te geven, naar ze te luisteren, een arm om ze heen te slaan.

In de komende tijd bekijken we vooral hoe het centrum functioneert, of de daklozen zich er ‘thuis’ gaan voelen en of de gecombineerde zorg met de andere hulpverleners zich goed ontwikkelt. Wat er ook gebeurt, deze mensen zitten in ons hart en onze steun blijft onvoorwaardelijk.

Bruiloft Rick en Myra

Onlangs zijn Rick en Myra twee keer getrouwd. Eén keer in Nederland en één keer in Guatemala. Vorig jaar hebben ze hier drie maanden fantastisch meegeholpen in Alotenango, waar de kinderen hen de belofte hebben ‘afgedwongen’ dat als zij zouden trouwen, ze dit in Guatemala kwamen doen. Lees verder over hun verhaal...

Alotenango

Op 15 juli vieren we het 3-jarig bestaan van het project in Alotenango. Het zijn drie heel actieve jaren geweest, waarin we - met hulp van honderden mensen - een stevige basis hebben kunnen leggen, waarop we nu verder kunnen bouwen. En we gaan met volle kracht verder. Heel erg bedankt voor alle steun.

Informatiebijeenkomst

Onze speciale dank ook aan alle mensen die onze informatiebijeenkomst hebben bezocht in april en aan het fantastische team van mensen die deze dag mogelijk heeft gemaakt. Het was een mooie en heel geslaagde dag. Dat we op zoveel steun in Nederland kunnen rekenen, is steeds weer hartverwarmend.

Warme groeten uit Antigua,
Carla en Ana-Maria