Antigua, januari 2005

Lieve mensen,

Het is ongelooflijk hoe de tijd hier voorbij is gevlogen. We hebben weer een bijzondere periode achter de rug, met vele speciale kerstactiviteiten en de start van een nieuw jaar voor Los Niños in Guatemala.

Voor deze nieuwsbrief hebben we Florine, een van onze vrijwilligsters, gevraagd om verslag te doen van de activiteiten in de decembermaand op het project in Alotenango.
Verder vertellen we graag over de start van een nieuw project voor de vele kinderen die in de tijd van de koffiepluk hebben moeten werken op een koffieplantage.
In januari is het nieuwe schooljaar begonnen en is een cursus gehouden voor een fantastische ploeg nieuwe vrijwilligers die de kinderen in Alotenango gaat lesgeven en begeleiden.
Ook is een nieuw project in volle gang waarbij families leren hoe ze op het stukje grond bij hun huis het jaar rond verschillende groentes kunnen verbouwen.

In 2004 hebben we geweldige steun van jullie ontvangen en weer een stevige basis kunnen leggen voor een nieuw jaar waarin we met elkaar iets kunnen betekenen voor de kinderen hier.

De kerstmaand in Alotenango

Al enkele weken voor de kerst waren de kinderen van het project in Alotenango ijverig aan de slag gegaan om de school op de feestdagen voor te bereiden. In groepen werden er kerstballen, slingers, kerstbomen, engeltjes en sneeuwpoppen geknutseld. Dit alles samen met een echte kerststal en kerstverlichting zorgden in een mum van tijd voor een heerlijke warme kerstsfeer op school.

Begin december was er ook een excursie voor de kinderen. We zijn naar Cerro de la Cruz (Heuvel van het Kruis) in Antigua gegaan, waar je een geweldig uitzicht hebt over de hele stad. Hier hebben we gepicknickt, gevoetbald, gefrisbeed en andere spelletjes gespeeld. Een heel geslaagde dag.

Diplomauitreiking

Vrijdag 10 december was de eindejaarsviering en diploma-uitreiking op school. Alle kinderen - en ook enkele moeders - hadden zich op het speelveld verzameld. Voordat Julio, het hoofd van de school, aan de diploma-uitreiking begon, hadden de vrijwilligers nog wat acts in petto. Een playback act van de Back Street Boys, de Macarena-dans, een wedstrijd koekhappen en een aantal grappige toneelstukjes zorgden voor de nodige hilariteit.

Daarna gaf iedere vrijwilliger zijn of haar klas de diploma’s met vele stralende trotse gezichtjes tot gevolg.

Verjaardag

Op school in Alotenango wordt eens in de drie maanden een verjaardagviering gehouden voor alle kinderen die in die periode jarig zijn geweest. Voor de meeste kinderen is dat een heel speciale gebeurtenis; thuis worden hun verjaardagen vaak niet onthouden, laat staan gevierd.
Op zaterdag 11 december hadden zich dan ook zestig kinderen verzameld op school voor spelletjes (speciaal de piñata: een grote pop gevuld met snoepjes die je geblinddoekt stuk moet slaan) en taart.
De ochtend werd afgesloten met het 'hoofdonderdeel' waar ze met spanning naar uitkeken... Elk kind ging naar huis met een verjaardagscadeautje.

Opknapbeurt

Na de sluiting van de school hebben vele vrijwilligers flink verder gewerkt: de hele school is onder handen genomen. Tafels schuren en verven, lokalen en buitenmuren in een nieuwe, frisse kleur en vrolijke tekeningen op de muren. Met een lekker muziekje op de achtergrond ging het als een trein en de drie schoolgebouwtjes zijn weer klaar voor een nieuw jaar.

Kerstviering

Donderdag 23 december was het tijd voor het absolute hoogtepunt van de maand: de kerstviering op school.

Ook alle broertjes, zusjes, vaders en moeders waren welkom. Op het speelveld stonden lange tafels klaar, mooi gedekt en versierd. Om vier uur kwamen eerst alleen de kinderen van de school. Er werd gedanst en clowns gaven een show - alleen dat vonden ze al fantastisch. Vanaf vijf uur was de rest van de familie welkom en (op z'n Guatemalteeks) was iedereen er dan ook om zes uur.

De dagen ervoor waren twintig moeders bezig geweest met het voorbereiden van het eten.
Er zijn ongeveer 2.400 tortilla's gemaakt. Met alle vrijwilligers werd het eten uitgeserveerd en uiteindelijk hadden de 650 aanwezigen een heerlijk bordje pasta, vlees, tortilla’s en een glas limonade.

Na het eten was er voor elke familie een kerstcadeau: een plastic afwasbak vol met eten. En de kerstman kwam natuurlijk nog even z'n hoofd om de hoek steken om al hohoho-end de kerstsfeer er nog even extra goed in te brengen. Hierna kwam ook aan deze activiteit een einde, maar niet zonder nog een cadeautje voor de kinderen: voor elk kind een knuffel (die door Carla en Ana-Maria een jaar lang opgespaard waren uit de meegebrachte koffers uit Nederland). De omhelzingen en bedankjes van de moeders en de vele goeie wensen voor het kerstfeest, waren momenten die je nooit meer vergeet.

Kerstavond

Op kerstavond was het feest voor de Nederlandse vrijwilligers bij Carla en Ana-Maria thuis. Meestal een avond die je met je familie viert, dus daarom heel fijn om dat nu met elkaar te vieren. Een heerlijk diner werd ons voorgeschoteld en de wijn vloeide rijkelijk! Tot in de vroege uurtjes hebben we dan ook uit volle borst alle Hollandse 'gouwe ouwe hits' meegezongen. Het was heel speciaal om Kerst eens op een andere manier te vieren!

Koffieplantage Capetillo

In de tijd van de koffiepluk (de laatste drie maanden van het jaar) is het een drukte van jewelste in grote delen van Guatemala. Mensen lopen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat te rennen om de koffiebes, die dan vuurrood aan de plant hangt, te plukken.
Zelfs de allerkleinsten ontspringen de dans deze keer niet. Ze kunnen dan wel niet bij de takken komen, maar ze worden ingezet om de bonen te sorteren, te wassen en ze te drogen te leggen in ellenlange rijen koffiebonen - vaak met hun baby-broertje of zusje op hun rug.

Op de finca Capetillo zijn tijdens de pluk ongeveer 600 mensen (150 families waaronder 300 kinderen) aan de slag om alle koffie geplukt te krijgen voor Oud en Nieuw. Ze komen van verre met het hele gezin en leven onder erbarmelijke omstandigheden. Vele van hen zijn zigeuners, armer dan arm, die rondtrekken van plek naar plek om hun brood te verdienen (nu is het koffie, straks zijn het bananen en later wordt het goud uit de grond gegraven).

Ze leven vaak langs de weg en zo nu en dan slapen ze in barakken, zoals nu op de finca. De mensen worden uitgebuit door de eigenaren van de koffieplantages. Voor het plukken van een zak van 50 kilo koffiebonen (een lange dag werk) ontvangen ze 1,50 euro.
De kinderen moeten al op heel jonge leeftijd meewerken en groeien hier op zonder enige vorm van onderwijs. Ze hebben veel problemen met hun gezondheid zoals parasieten, infecties en ondervoeding.

Het was al snel duidelijk dat we iets wilden doen voor deze kinderen. We willen graag dat ze weten dat er ook mensen zijn die het beste met hen voor hebben, dat we een glimlach op hun gezichtjes kunnen toveren, ze even kind laten zijn, en hoop geven op een betere toekomst.
Op de pagina Kleinschalige Hulp: Koffieplantage Capetillo staat het verslag van wat we hebben gedaan om de kinderen een betere tijd te bezorgen en hoe ook een team van drie dokteren en tandarts (vrijwillig) heeft geholpen om de ernstigste gezondheidsproblemen aan te pakken.

Terug naar de schoolbanken

Op 17, 18 en 19 januari werd een cursus van drie middagen georganiseerd voor de vrijwilligers die inmiddels op de school in Alotenango aan de slag zijn. De cursus was bedoeld als kennismaking met het project, de historie en werkwijze, maar vooral ook voor het overdragen van het 'gevoel' waarmee er met de kinderen wordt gewerkt. Op de pagina Alotenango, Cursus vrijwilligers staat het verslag.

Los Huertos Familiares

Het tekort aan financiële middelen en in sommige gevallen aan kennis om hun voeding voldoende en gevarieerd te laten zijn, betekent voor veel kinderen van de school dat ze ondervoed zijn. Om families hierin te helpen is er vorig jaar al begonnen met het wekelijks uitdelen van voedselpakketten. Een snelle oplossing maar geen blijvende en daarom heeft één van de vrijwilligers nu een project opgezet, 'Los Huertos Familiares' (De Wortels van de Familie'), om een oplossing te realiseren die tot ver in de toekomst families zal kunnen helpen.
Op de pagina Alotenango, Los Huertos Familiares staat meer informatie over dit project.

Bijeenkomst Los Niños in Nederland

Op 17 april is er een grote informatiebijeenkomst van Los Niños in Nederland (Tilburg). Tijdens deze middag laten we graag van alles zien over het leven en de projecten hier. Ana-Maria is dan ook in Nederland. Iedereen is van harte welkom. Een uitnodiging komt jullie nog tegemoet.

Wederom bedankt voor jullie fantastische steun, die het ook dit jaar weer mogelijk maakt om ons in te zetten voor de kansarmen in Guatemala.

Warme groeten uit Antigua,
Carla en Ana-Maria